LYNGDAL/KRISTIANSAND: I kveld ble kristiansanderen Espen Sørnes kåret til vinner av gründerprogrammet «Sørlandets beste forretningsidé». Personer fvn.no har vært i kontakt med torsdag kveld ble overrasket da premien ble annonsert.

For Sørnes vant ikke én million kroner, som vinneren var forespeilet. Sørnes fikk imidlertid 25.000 kroner kontant, samt 50.000 kroner til å utvikle en forretningsplan. I tillegg har han mulighet for å oppnå ytterligere 500.000 kroner. Men det betinger at forretningsplanen hans holder mål.

VINNER: Espen Sørnes vant Sørlandets beste forretningsidé.

— Gjennom hele prosessen ble det kommunisert at vinneren av konkurransen stikker av gårde med én million kroner. De gikk nokså tøft ut med dette i markedsføringen, understreker Lohr overfor fvn.no. Endret i går kveld

I første program på Fvntv sa programleder og primus motor Erik Arntsen følgende:

«Gå inn på nettsidene..., og du vil også se hva som vanker for den som vinner; nemlig én million norske kroner.»

På Universitetet i Agders hjemmeside står det også «fem finalister som kjemper om hovedgevinsten på én million»

Fædrelandsvennen vet imidlertid at det på et jurymøte onsdag kveld ble vedtatt å dele milliongevinsten mellom de tre øverste plassen. Det innebærer at gründerne på andre- og tredjeplassen kan få 250.000 kroner i investeringskapital på samme måte som vinneren kan få 500.000 kroner.

– Jeg synes ikke noen trenger å føle seg lurt. Det er vel bedre at millionen kan bidra til å realisere tre gode forretningsideer fremfor én, spør daglig leder Erik Arntsen i Gallion Sørlandets Etablererfond.

Lohr mener opplysningene om premien ikke var til å misforstå, og tror både tv-seere og avislesere på Sørlandet føler seg villedet.

Hadde en anelse

Samtidig opplyser Lohr at han og kompanjong, Dag Røsthe, på et tidspunkt i programmet fikk en anelse om at premiens premisser kunne bli endret. Lohr og Røsthe var blant de fem siste finalistene i programserien.

VILLEDET: En av finalistene, Karl Erik Lohr, mener både deltakere og seere er villedet. Foto: Jon Anders Skau

— Det ble aldri uttalt at det kunne ende opp med en slik fordeling, men etter en stund fikk vi en anelse om at noe var på gang. Men enhver leser av lokalavisene og tv-seer har garantert oppfattet at vinneren skulle få én million kroner. Og for vinneren er det jo stor forskjell på å få tilgang til 500.000 kroner i stedet for én million, sier han. Ikke sikret premien

Lyngdølen er også kritisk til hvordan premien ble presentert da gründerne ble invitert til å delta i programkonseptet. Vinnerne får nemlig ikke et pengebeløp i hånda som det har kunne sett ut som. For å få tilgang til de 500.000 kronene må Sørnes lage en forretningsplan som juryen mener er god nok. Det eneste han er sikret er de 25.000 kronene samt 50.000 kroner til å utvikle forretningsplanen.

— Jeg synes det er betimelig å stille spørsmål ved premiens innhold. For det er stor forskjell på det å vinne et pengebeløp som kan gå rett inn i driften, og det å få lovnad om en mulig investering med masse forutsetninger, sier Lohr.

Samtidig synes han det er viktig å understreke at programmet har ført mye godt med seg.

Bra for Sørlandet

  • Det er et godt initiativ, og programmet har vist at det finnes mange ”Petter Smart” rundt om på Sørlandet. Konseptet har også satt fokus på innovasjon og produktutvikling. Det er meget bra med tanke på at Sørlandet ofte blir omtalt som traust, og at vi stiller med lua i hånda, sier Lohr.

Sørlandets beste forretningsidé er et samarbeid mellom Universitetet i Agder, Gallion Sørlandets etablererfond, Mediehuset Fædrelandsvennen og Cultiva. Totalt 160 personer meldte seg på med sin forretningsidé. Programserien har vært sendt på Fvntv i åtte programmer.

Sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Hans-Christian Vadseth. Foto: Arild Jakobsen

Vadseth føler seg lurt

Sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Hans-Christian Vadseth, føler seg lurt ettersom premissene for premien er endret dagen før finalen.– Jeg skjønner godt at både lesere, seere og deltakere føler seg lurt når det viser seg at reglene for premieutdelingen er endret i innspurten av programmet, sier Vadseth.

Sjefredaktøren understreker at mediehuset har deltatt i konseptet som mediepartner.

– Vi har stilt til rådighet sendetid samt teknisk kompetanse. Det har vært vår rolle, understreker Vadseth.

Representanter for mediehuset var ikke til stede på gårsdagens møte hvor premissene ble endret.