FARSUND: Forslaget begrunnes blant annet med at norske elever ikke kan vite om deres nye landsmenn snakker stygt om dem når de roper til hverandre på morsmålet. Dersom de utenlandske elevene pålegges å snakke norsk, eventuelt engelsk, i en overgangsperiode, mener ungdomsrådet at de også fortere blir integrert i lokalsamfunnet.

På alvor

Kommunalsjef for oppvekst, Tore Haus, sier han tar henvendelsen fra ungdomsrådet på alvor. Han var i går på utenlandsreise og hadde bare fått lest brevet fra ungdomsrådet overflatisk, men lover å ta fatt i saken straks han er tilbake på kontoret mandag.

– Når en gruppe innvandrerungdom står i skolegården og roper ting på morsmålet sitt kan vi jo ikke vite om de sier noe negativt om oss, sier Merethe Djøseland.

Hun er elev ved Eilert Sundt videregående skole og leder av Ungdomsrådet i Farsund.

Ungdomsrepresentant Kamilla Salvesen kan fortelle at forslaget om å se på hva slags språk elevene bruker i skoletiden ble formidlet til ungdomsrådet av andre ungdom.

Blankt nei

– Dette forslaget er som et gufs fra fortiden da samiske barn på skoler i Nord-Norge ble tvunget til å snakke norsk. At våre norske elever føler seg mobbet eller baksnakket av elever som benytter sitt morsmål i skolegården er helt nytt for meg, sier undervisningsinspektør Tore Hellang ved Farsund barne— og ungdomsskole.

Heller ikke rektor Øystein Sødal ved Eilert Sundt videregående skole har sans for ungdomsrådets forslag. Han sier det er viktig for alle elever å beherske norsk best mulig, men at det blir feil å nekte noen å snakke sitt eget morsmål i friminuttene.

Ingen av de to skolelederne har registrert at elever av innvandrerbakgrunn har vært i noen spesielle konflikter med elever av norsk opprinnelse.

Felles arenaer

Leder for Antirasistisk Senter, Kario Helene Partapuoli, tror et tiltak som å forby unge med innvandrerbakgrunn å utøve morsmålet sitt bare ville trappe opp eventuelle konflikter med etnisk norske ungdom.

– Flere lokalsamfunn har hatt gode erfaringer med å aktiv integrering og etablering av felles arenaer, der grupper med ulik kulturell bakgrunn kan lære hverandre å kjenne, sier hun.