KRISTIANSAND: — Vi tror at dagens sperregrense kan føre til flere ulykker, sier formann i Vest Agder Frpu, Helene Bjerke Fredheim, til fvn.no.
Hun mener dagens sperregrense på 45 km/t skaper livsfarlige trafikksituasjoner for mopedistene og foreslår å øke mopedenes hastighet til 80 km/t.
Bjerke Fredheim mener det er en klar sammenheng mellom antall mopedulykker og dagens lovverk.
— Dagens hastighet skaper irritasjon i trafikken, store kødannelser, som igjen fører til stress og farlige forbikjøringer hvor mopedistene blir presset ut i siden, forklarer Bjerke Fredheim.
Hennes argumenter faller ikke i god jord hos lederen for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon, Yngvar Aas.
Sliter med argumentene
Jeg sliter litt med argumentene, sier Yngvar Aas, til fvn.no.
Erfaringen hans tilsier at det nettopp er farten som står bak flesteparten av mopedulykkene.
— Vi har så vidt jeg vet ikke hatt den type ulykker som de fremstiller. Jeg kan ikke si at jeg har vært borte i én ulykke hvor mopeden er blitt påkjørt eller presset ut av veien av andre bilister, sier han til fvn.no.
Aas er skeptisk til at man hele tiden skal tøye grenser i forhold til kompetanse.
Vi er opptatt av alder, og det at mopedførere er såpass unge og uerfarne i trafikken. De har ikke tilstrekkelig kompetanse for å kjøre i de hastighetene som de vil opp i, mener Aas.
Det er ikke Bjerke Fredheim enig i. Hun mener at det å sette hastigheten opp til 80 km/t vil føre til en tryggere trafikksituasjon. Aas mener dette argumentet ikke holder da mopedistene vil være like langt når de skal forsøke å følge trafikken ned feks Narviga.
Da vil du få samme tendens med at de ikke klarer å følge trafikken, du vil være like langt og det vil være enda mer farlig dersom noe skulle skje, sier Aas.
Velger å trimme mopeden
Bjerke Fredheim på sin side tror at det er dagens lovverk som fører til ulykker og hevder at mopedførerne ikke blir respektert i trafikken og at det fører til at de trimmer mopedene.
Det er ganske ille at man skal begå lovbrudd for å føle seg trygg i trafikken, sier Bjerke Fredheim.
- Tror du det er slik at samtlige trimmer mopeden utelukkende for å kjøre trygt?
— Det tror jeg absolutt, sier Bjerke Fredheim og legger til:
Men når de trimmer mopeden slik at den kan gå i 100 km/t, så er det mye farligere enn å sette sperregrensen opp slik at de kan følge trafikken, argumenterer hun.
— De er litt bombastiske og tenker veldig mye på seg selv. Det er to år av livet og da må de klare å kjøre den grensen som er satt, mener Aas.
Han benytter anledningen til å minne om at det fortsatt vil koste deg 4200 kroner i bot samt avskilting dersom du blir tatt med en litt for sprek moped etter dagens lovverk.
Det vil Bjerke Fredheim endre.
Vi vil først og fremst jobbe innad i Frp og aktivt inn mot stortingsgruppen. Målet er å få sperregrensen opp til 60 km/t, slik den var før, for deretter se på muligheten for å øke grensen ytterligere til 80 km/t, sier Bjerke Fredheim.
PS: Når det gjelder fartsgrenser for mopeder er Norge underlagt reglene som gjelder i EU. Det vil dermed ikke være mulig for Stortinget å endre reglene i Norge uten støtte fra EU.