KRISTIANSAND: — Vi tror at dagens sperregrense kan føre til flere ulykker, sier formann i Vest Agder Frpu, Helene Bjerke Fredheim, til fvn.no.

Hun mener dagens sperregrense på 45 km/t skaper livsfarlige trafikksituasjoner for mopedistene og foreslår å øke mopedenes hastighet til 80 km/t.

Bjerke Fredheim mener det er en klar sammenheng mellom antall mopedulykker og dagens lovverk.

— Dagens hastighet skaper irritasjon i trafikken, store kødannelser, som igjen fører til stress og farlige forbikjøringer hvor mopedistene blir presset ut i siden, forklarer Bjerke Fredheim.

Hennes argumenter faller ikke i god jord hos lederen for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon, Yngvar Aas.

Sliter med argumentene

  • Jeg sliter litt med argumentene, sier Yngvar Aas, til fvn.no.

Erfaringen hans tilsier at det nettopp er farten som står bak flesteparten av mopedulykkene.

— Vi har så vidt jeg vet ikke hatt den type ulykker som de fremstiller. Jeg kan ikke si at jeg har vært borte i én ulykke hvor mopeden er blitt påkjørt eller presset ut av veien av andre bilister, sier han til fvn.no.

Aas er skeptisk til at man hele tiden skal tøye grenser i forhold til kompetanse.

  • Vi er opptatt av alder, og det at mopedførere er såpass unge og uerfarne i trafikken. De har ikke tilstrekkelig kompetanse for å kjøre i de hastighetene som de vil opp i, mener Aas.

Det er ikke Bjerke Fredheim enig i. Hun mener at det å sette hastigheten opp til 80 km/t vil føre til en tryggere trafikksituasjon. Aas mener dette argumentet ikke holder da mopedistene vil være like langt når de skal forsøke å følge trafikken ned feks Narviga.

  • Da vil du få samme tendens med at de ikke klarer å følge trafikken, du vil være like langt og det vil være enda mer farlig dersom noe skulle skje, sier Aas.

Velger å trimme mopeden

Bjerke Fredheim på sin side tror at det er dagens lovverk som fører til ulykker og hevder at mopedførerne ikke blir respektert i trafikken og at det fører til at de trimmer mopedene.

  • Det er ganske ille at man skal begå lovbrudd for å føle seg trygg i trafikken, sier Bjerke Fredheim.

- Tror du det er slik at samtlige trimmer mopeden utelukkende for å kjøre trygt?

— Det tror jeg absolutt, sier Bjerke Fredheim og legger til:

  • Men når de trimmer mopeden slik at den kan gå i 100 km/t, så er det mye farligere enn å sette sperregrensen opp slik at de kan følge trafikken, argumenterer hun.

— De er litt bombastiske og tenker veldig mye på seg selv. Det er to år av livet og da må de klare å kjøre den grensen som er satt, mener Aas.

Han benytter anledningen til å minne om at det fortsatt vil koste deg 4200 kroner i bot samt avskilting dersom du blir tatt med en litt for sprek moped etter dagens lovverk.

Det vil Bjerke Fredheim endre.

  • Vi vil først og fremst jobbe innad i Frp og aktivt inn mot stortingsgruppen. Målet er å få sperregrensen opp til 60 km/t, slik den var før, for deretter se på muligheten for å øke grensen ytterligere til 80 km/t, sier Bjerke Fredheim.

PS: Når det gjelder fartsgrenser for mopeder er Norge underlagt reglene som gjelder i EU. Det vil dermed ikke være mulig for Stortinget å endre reglene i Norge uten støtte fra EU.