KRISTIANSAND: Hvis dagens holdning i partiene holder seg til saken kommer til behandling, vil den tradisjonelle streken mellom rødt og blått være synlig. Arbeiderpartiet, SV, Miljøpartiet De Grønne og Rødt vil, med totalt 15 av 53 representanter være nokså alene om å støtte tiltaket.

Men ikke helt.

Jørgen Kristiansen, gruppeleder for KrF, sier at han i utgangspunktet er positiv, mens resten av gruppen på totalt ti bystyrerepresentanter er negativ.

Også Venstres gruppeleder, Dag Vige, sier at han i utgangspunktet er positiv. Det er ikke hans partikollega Astrid Bekkenes.

Ordfører Per Sigurd Sørensen sier at Høyre ikke har gruppebehandlet saken ennå.

– Men generelt kan du si at vi synes dette er en vanskelig sak. Et nei betyr jo at Kristiansand ikke får såkalte belønningsmidler til kollektivtrafikk. Og et ja vil gjøre hverdagen vanskelig for mange mennesker. Personlig er jeg uhyre skeptisk til dette forslaget, sier Sørensen.

Det samme har Frps gruppeleder Tor S. Utsogn og Demokratenes Vidar Kleppe sagt tidligere.

Og Odd A. Salvesen, gruppeleder for Pensjonistpartiet, sier at hensyn til småbarnsfamilier betyr avvisning av rushtidsavgift.

Nettopp med henvisning til å være småbarnsmor, gjør at også Senterpartiets Julie Nilsen sier nei.

Leder av Kristiansand Ap, Terje Næss, sier at en rekke uavklarte spørsmål må avklares.

– Men et klart flertall hos oss vil diskutere rushtidsavgift videre. Om representantene våre stilles fritt i denne saken, er det for tidlig å si. Men akkurat det har jo ikke Ap tradisjon for, påpeker Næss.

SVs gruppeleder Harald Hangeland var ikke tilgjengelig på telefon i går kveld.

I dag skal for øvrig Areal— og transportutvalget beslutte om rushtidforslaget skal sendes ut på høring.

Miljøvernsjef Øystein Holvik anser saken som svært viktig.

– Dersom Kristiansand vedtar slik avgift, vil staten belønne oss med ekstra midler. Det kan dreie seg om rundt regnet 50 millioner kroner ekstra, som i sin helhet vil gå til kollektivtrafikk.