MOI: Veibanen er ryddet etter raset på anslagsvis fire-fem kubikkmeter i 05.30-tiden.

— Det ser ut som om en stor steinblokk har løsnet høyt oppe i fjellsiden og delt seg på vei ned. Den største biten landet på E 39 var på nærmere en kubikkmeter, sier driftsleder Sigvald Grøsfjeld i Kolo Veidekke AS til Stavanger Aftenblad.

Det er dette firmaet som vedlikeholdsansvaret for E 39 fra fylkesgrensen til Bue.

Les også: En til sykehus etter ras langs E 39

Lundevatnet

Raset gikk ved Lundevatnet bare et par hundre meter på rogalandssiden av grensen til Vest-Agder. Flere bilister som kom til stedet stoppet opp for å rydde stein bort fra veibanen.

En av dem som var gått ut av bilen ble lettere skadet etter å ha hoppet over autovernet og ned i en bratt skråning for å unngå å bli rammet av et vogntog som braste gjennom raset.

- Jeg kom kjørende på E 39 fra Kristiansand klokken halv seks i morges. Da jeg kom rundt svingen så jeg noen personbiler i motsatt kjørefelt et stykke unna, og blendet ned samtidig som jeg så steinraset midt i veien. Jeg hadde ikke noen sjanse til å stoppe og kjørte rett inn i raset, forteller trailersjåfør Arne Ramsland fra Egersund til Avisen Agder.

Den skadede mannen ble kjørt til Sørlandet Sykehus avd. Flekkefjord. Akuttmottaket ved sykehuset opplyser til fvn.no lørdag ettermiddag at han kun er lettere skadet, og under behandling ved sykehuset.

Vogntoget måtte taues bort etter å ha fått ødelagt bunnpannen.

KJØRTE INN I RASET: Trailersjåfør Arne Ramsland fra Egersund kjørte rett inn i rasområdet. En person kastet seg utfor autovernet, og er nå sendt til sykehus i Flekkefjord. Foto: Svein Løvland/ Avisen Agder Mens E 39 er stengt på rasstedet dirigeres trafikken vestfra fra Rv 42 på Helleland og videre via Tonstad. Østfra blir lastebiler som er høyere enn 4,10 meter dirigert via Kvinesdal og inn på Rv 42. Ellers kan personbiler og lastebiler under 4,10 meter kjøre via Rv 466 fra Flikka og gjennom Gyland til Rv 42. «Ikke rasutsatt»

E 39 langs Lundevatnet var opprinnelig en del av den gamle Flekkefjordsbanen som ble åpnet i 1904. Etter at Sørlandsbanen ble koblet sammen mellom Moi og Sira under krigen, ble jernbanesvillene mellom Sirnes og Tronvik revet opp til fordel for ny vei.

E 39 langs Lundevatnet er ikke regnet som spesielt rasutsatt, viser rapporter Statens vegvesen har utarbeidet.

Fædrelandsvennen/Stavanger Aftenblad