MANDAL/KRISTIANSAND: — Andre bransjer er blitt mer interessante enn buss. Så lenge politikere og offentlige etater som skal bestemme alt ned til minste detalj, hadde det egentlig vært bedre om kommunen eller fylkeskommunen drev selv. Fra gammelt av er jeg vant til å tenke på passasjerene: få dem på bussen, gjør dem fornøyde. Men nå dreier absolutt alt seg om å tilfredsstille den offentlige oppdragsgiveren og oppgavefordelingen er blitt helt urimelig, sier Kristian T. Brøvig (67).

Tredje generasjon

Han er tredje generasjon i bussfamilien Brøvig. Sammen med sin bror Frank Ove Brøvig (62) har han bygd opp det bunnsolide T.K. Brøvig-konsernet, som dominerer offentlig samferdsel i Vest-Agder.

De siste to-tre årene har imidlertid brødrene og deres barn delt verdier og virksomheter seg imellom, og i dag kom nyheten: Kristian T. Brøvig selger 50 prosent av aksjene i Bussen Trafikkselskap AS og Frank Ove Brøvig selger hele Sørlandsruta AS. Kjøper er Torghatten ASA, et stort buss- og ferjekonsern basert i Brønnøysund.

— For min del dreier det seg om at jeg snart er pensjonist og ingen barn er interessert i å overta, sier Frank Ove Brøvig.

Han sier at Torghatten er et strømlinjeformet selskap.

— De vil kunne tilføre Sørlandsruta mye kompetanse og er etter min mening den beste kjøperen.

Tilføre

Hos Sørlandsruta tar administrerende direktør (og reservesjåfør) Erik Abrahamsen oppkjøpet med fatning.

— Brøvig har vært gode eiere, men Torghatten har mye å tilføre oss.

Han får følge av hovedtillitsvalgt Geir Sørensen.

— Dette er bra for oss.