VEST-AGDER: — Egentlig er jeg ikke overrasket. Vi har stoppet biler vi har mistanke om at det er noe feil med, sier Morten Nilsen, leder av kjøretøyavdelinga i Statens vegvesen avdeling Vest-Agder.

Stort sett hver uke gjennom hele året avholder de kontroller på lommer og rasteplasser langs veiene i Vest-Agder. Da er det lette kjøretøy under 3,5 tonn som kontrolleres. I løpet av de første fem månedene av 2016 var det nesten tusen kjøretøy som fikk mangellapp eller andre reaksjoner.

Morten Nilsen, leder av kjøretøyavdelinga i Statens vegvesen avdeling Vest-Agder, under en kontroll i Kristiansand i februar. Foto: Tormod Flem Vegge

— Totalt kontrollerte vi 1410 kjøretøy, og det ble gitt 915 reaksjoner, sier Nilsen. Disse tallene kommer utenom alle lastebiler og vogntog som blir tatt i kontrollene på trafikkstasjonen på Rige.

Må vise bilen

Toppen var i mars. Da fikk 308 kjøretøy skriftlig mangellapp, men kun fem av dem fikk umiddelbart kjøreforbud.

— De som blir tatt må fikse opp i det som er galt med kjøretøyet sitt. Alvorlighetsgraden varierer veldig. Noen mangler et lys, mens andre har mangler som er så alvorlige at de må vise bilen for Biltilsynet før de får lov å kjøre den på veien igjen, forklarer Nilsen.

Statens vegvesen har tatt 915 lette kjøretøy i kontroller i løpet av årets fem første måneder. Her fra en kontroll på Vesterveien i februar. Foto: Tormod Flem Vegge

Slitte dekk og sota ruter

Ifølge ham er det fire ting som stadig går igjen når de stopper biler.

— Kort oppsummert kan vi si at manglende lys, slitte dekk, sotede ruter og ulovlig senkede biler utgjør den største andelen av de som blir tatt på veiene. I tillegg er det en del biler som brommer litt ekstra fordi de kjører uten originalt eksosanlegg, forteller han.

— Men det er ikke slik at ungdommer i rånebiler dominerer statistikken. Det er mange voksne som senker bilene og soter rutene. Dessuten har veldig mange ungdom råd til dyre biler nå, legger han umiddelbart til.

Dette er verstingene

Men det er ikke bare biler, motorsykler og mopeder som går under definisjonen lette kjøretøy. I mai omtalte Fædrelandsvennen et drivhus som ble fraktet på en tilhenger.

Slik kjørte sjåføren med et helt drivhus på tilhengeren torsdag kveld. Foto: Jonas Mjaaland

Drivhuset var bredere enn tilhengeren og derfor frakten helt ulovlig.— Vi ser veldig ofte at tilhengere brukes ulovlig. Det er både for tung lasting, for dårlig sikring, lys som ikke virker, eller rett og slett at folk ikke har giddet å sette i støpselet til lysene. Det er så mange tilhengere i dårlig forfatning på veiene at vi kommer til å holde spesialkontroller med fokus kun på tilhengere i sommer og høst, sier Nilsen.

Trygg Trafikk: - Skremmende

Fædrelandsvennen presenterte tallene for distriktsleder Ole Rath i Trygg Trafikk. Hans første reaksjon var å uttrykke glede over at veivesenet faktisk avholder så mange kontroller.

Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk, synes det er skremmende hvor mange som Foto: Reidar Kollstad

— Det er tydeligvis et stort behov for disse kontrollene, så jeg er veldig glad at de har dem. Å kjøre med slitte dekk, ulovlig last på hengeren eller med kun ett lys kan være fatalt. Hengeren kan få sleng, og med ett lys kan andre tro man er en motorsykkel og ikke gi deg den plassen du trenger på veien, forklarer Rath, som legger til at han er skremt over at så mange kjører med mangler på bilene sine.- Mange tenker at det kun går ut over dem selv, og det er skremmende. Noen kan være uheldige med at ei pære ryker, men ikke så mange, sier han.

Selv opplevde han at det ene blinklyset på tilhengeren sviktet dagen før han skulle kjøre den til Hovden.

— Kona spurte om ikke det gikk greit, men jeg sa nei. Heldigvis fant vi et verksted som kunne fikse det på morgenen før vi kjørte oppover, sier Rath.