KRISTIANSAND: – Vi hadde ikke en dramatisk svikt i fjor, men regner med at vi tapte penger i en størrelsesorden på 4-500.000 kroner, forteller daglig leder i Setesdal bilruter, Terje Greibesland.

Se videoI går måtte han gi beskjed til tre ansatte om at arbeidsplassene deres forsvinner. Alle er tilbudt jobb i firmaet videre, men det er ikke aktuelt for alle. Sjåfør Arvid Jakobsen har smilet på lur, men fremtiden er uklar.

– Det er kanskje noen som har bruk for en gammel mann som meg, sier han.

Kundene fortviler

– Jeg lever godt med flybussen, og jeg synes derfor at det er dumt at den blir lagt ned, sier Rune Wilkensen. Han reiser ofte med flybussen i jobbsammenheng og må nå se etter andre muligheter.

Flere passasjerer ønsket ikke å komme i avisen, men forteller at de er sjokkert over at busskuttet finner tid i en sted hvor global oppvarming og finanskrise preger verden.

– Dette er veldig ille for miljøet. La bussen leve, roper Sverre Solhaug, som besøkte Kristiansand og ikke kunne tro at det er mulig å kutte ut flybuss-tilbudet i en norsk storby.

Rundt klokken 18 i går kveld landet to fly fra Oslo og ett fly fra København. Noen gikk inn i flybussen, men de fleste gikk raskt forbi. Anne Kari Axelsen var en av dem som ventet på taxi, men forteller at det hører sjeldenhetene til.

– Reiser vi med mange så tar vi gjerne taxi. I dag er vi ti stykker som skal reise inn til byen. Jeg synes at flybussen er et veldig greit tilbud, sier Axelsen.

Foto: Torstein Øen

FORNØYD: Rune Wilkensen tar gjerne flybussen til og fra flyplassen. FOTO: TORSTEIN ØEN Reagerte på rutetidene Fædrelandsvennen har tidligere fått flere henvendelser fra lesere som har reagert på rutetidene. Også flybussens ansatte har fått spørsmål om hvorfor rutetidene i stor grad var tilpasset SAS sine ankomster.

– Vi kom med innspill om rutetidene etter at Norwegian kom. Mange av kundene deres betaler lite for billetten og tar gjerne bussen, sier Greibesland.

Hverdager har flybussen hatt sju daglige runder. I tillegg kommer AS Bussen sine avganger på lokalruten til Tveit og andre transportmidler.

– Hvordan er det mulig at flybusstilbudet i en by som Kristiansand kuttes?

– Det er en lang rute hvor vi bruker en halvtime på runden. Konkurransen med taxi, privatbil og lokale bussruter er sterk, sier Greibesland.

Mens busselskap og kunder fortviler er det enkelte som ikke tar nedleggelsen tungt.

– For min del er det helt greit at de legger ned, sier taxisjåfør Bernt Vogel i Agder Taxi.