OSLO: – Det er ikke lenge før skoleungdom er pålogget internett i undervisningen fra de kommer om morgenen til de går om ettermiddagen, sier professor ved Delft universitetet i Nederland, Wim Veen, til Bergens Tidende.

Han tror fremtidens skolehverdag vil være uten lærebøker og klasserom. Lærere er veiledere og ikke kunnskapsformidlere, og mye av undervisningen vil foregå i virtuelle verdener.

– De unge klarer ikke lenger å konsentrere seg om å lese bøker. Det er ikke slik de lærer. Når unge leser lekser i dag, har de TV og musikk på samtidig som de snakker i telefonen og chatter med venner, sier nederlenderen.

Han mener at hvis det ikke det skjer noe med den tradisjonelle undervisningen litt brennkvikt, vil de unge bli umotiverte og kjede seg på skolen.

Lærerens rolle kommer til å endre seg dramatisk i takt med digitaliseringen av undervisningen, tror Wim Veen.

– Det er ikke læreren som sitter på svarene lenger. Deres oppgave vil bli å vise elevene hvor de kan finne svar, sier han.

Rektor Åge Rosnes. ved Olsvikåsen videregående skole synes Veen trekker det litt langt når han hevder at skolebøkene vil forsvinne innen ti år.

– Han er litt ekstrem, men han har mye for seg også. Læringsarenaer må tilpasse seg den digitale utviklingen slik at vi klarer å motivere elevene våre, sier Rosnes.