KRISTIANSAND: Shell har besluttet å legge ned tankanlegget på Odderøya i Kristiansand innen utgangen av 2010. — Nedleggelsen er et ledd i utviklingen av en mer strømlinjeformet portefølje. Men vi vil opprettholde våre leveranser til eksempelvis Color Line med biler fra Sjursøya i sin helhet, sier kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i Shell.

Det er Kristiansand havn som eier grunnen. Den første kontrakten ble underskrevet 3. juli 1959, viser havnearkivet. Den nåværende avtalen har stått siden 1990.

— Oppsigelsen er ennå ikke på bordet til havnedirektøren, men den kommer, garanterer hun.

Tankes fra Oslo

Kommunikasjonssjef Lillian Aasheim. FOTO: AS NORSKE SHELL

For å holde superfart til Danmark bruker Superspeed drivstoff tilsvarende rundt tre 20-tonns tankbiler i døgnet. Frem til i dag har det gått Shell-biler gjennom sentrum i skytteltrafikk mellom Odderøya og Color Lines buffertank. — Nå slipper Kristiansand den tanktrafikken gjennom byen, sier Aasheim.

- Hvordan skal dere nå opprettholde avtalen med Color Line?

— Det vil skje med tankbiler fra Sjursøya i sin helhet, sier hun.

Dermed blir det nå 33 mil mellom nærmeste "bensinstasjon" og Superspeed-kaia.

Superspeed er et kresent monster, og går ikke akkurat på blyfri 95. Motorene drikker tungolje, av såkalt 380 Centistock-kvalitet. Tungolje som drivstoff til skipstrafikken er best kjent som bunkers.

Shell har i mange tiår levert bunkers til den tunge skipstrafikken i Kristiansand fra depotet på Odderøya.

Herfra har også Kjevik fått drivstoff til fly, men det siste halvannet året er også denne leveransen flyttet over på tankbil.

  • Vi leverer til Kjevik fra anlegget vårt i Tananger utenfor Stavanger, sier Aasheim.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORSVINNER: De velkjente Shell-tankene på Odderøya har gått av med pensjon. FOTO: TORSTEIN ØEN Foto: Torstein Øen

Omdømme

Med Shells nedleggelse forsvinner den tyngste bunkersleverandøren i Kristiansand.

— Vi må nå vurdere hvordan vi skal kunne ivareta vårt totaltilbud som et internasjonalt transportknutepunkt, sier havnedirektør Stein Haartveit i Kristiansand Havn.

Kristiansand Havn har et godt rykte på seg for gode drivstoffpriser og et bredt utvalg av tilleggstjenester.

Totaltilbudet, i tillegg til kort distanse ut i rom sjø, har tiltrukket seg både yachtredere, cruiseoperatører og skipsverft som bruker havna som et godt utgangspunkt for testing av nye skip.

— Det er avgjørende at vi har et komplett tilbud og kan formidle drivstoff til skip, når nye aktører vurderer Kristiansand som anløpssted, sier Haartveit.

40 biler i døgnet

Havnedirektør Stein E. Haartveit. FOTO: ARKIV

Havnedirektøren er lite glad for nyheten om at enda større mengder petroleumsprodukter nå blir fraktet på E 18. Han mener det er å gå baklengs inn i fremtiden.— Vi er opptatt av å være en miljøvennlig havn, og ønsker primært at slike leveranser gjøres fra skip, sier Haartveit.

I 2009 ble det levert totalt 275.000 tonn petroleumsdestillerte produkter over kai i Kristiansand. Skulle alt ha blitt kjørt på bil, ville det tilsvare minst 40 tankbiler i døgnet.

— Økt tankbiltrafikk langs landeveien utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko, minner Haartveit om.

Tankbåt fra Danmark

Havna vurderer nå hvordan de kan betjene skipstrafikken på en tryggere og mer miljøvennlig måte enn Shell kan tilby.

— Vi har foretatt sonderinger, blant annet er det mulig å få opp et tankskip fra Danmark, en slags flytende ”bensinstasjon”. Men det kan bli dyrere for oss, og dyrere for kundene, sier driftssjef i Kristiansand havn, Thomas Granfeldt.

- Vil øke

Fra Statoils anlegg i Kolsdalsodden leveres det fyringsolje, marin gassolje og diesel, som brukes som drivstoff i båter, men praktisk talt ikke bunkers.

— Statoil har leieavtale på tomta til 2019 og vi ønsker å forlenge avtalen, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Norge AS.

Til fvn.no sier den nest største leverandøren av bunkers i Kristiansand, Hydro Texaco-selskapet Uno-X, at de gjerne kan tenke seg å øke leveransene.

— Vi har ingen planer om å legge ned vår tankvirksomhet i Kristiansand. Vi ønsker heller å øke volum og oppgradere havna. For Uno-X Energi AS er Sørlandet et område vi har fokus på i tiden fremover, sier administrerende direktør i Uno-X, Jarl Farstad.