Tegningen har fått hedersplass på organistens skrivebord. Foto: Lars Hollerud
Organist Bjørn Odden skryter uhemmet av akustikken i Vågsbygd kirke. Foto: Lars Hollerud

Den startet og økte i intensitet parallelt med det gamle orgelets tiltakende skranting.

— Etter hvert ble det så tungt og vrient å spille på, at jeg pådro meg yrkesskade og ble sykemeldt, sier kirkens organist de siste 27 årene, som bokstavelig talt spilte orgelet i filler.

Enda lenger, helt siden 1967, har menigheten lyttet til og sunget etter et orgel som allerede da var et gjenbruksinstrument, utstyrt som det var med gjenfødte piper fra et enda eldre instrument.

— Hvor er pipeorgelet nå?

Til Polen

— I Polen, i en bitte liten kirke. Polakkene fikk det omtrent gratis, mot at de hentet det. Fire mann brukte fire lange dager på å få det ut. Dette er forresten de samme polakkene som hentet Kristiansand domkirkes gamle orgel til sitt hjemland.

— Kan orgelet brukes i Polen hvis det ikke kan brukes i Vågsbygd?

— Klangbunnen til et orgel er rommet det står i. Orgelet vi hadde, vil, med noen justeringer, fungere i et lite kirkerom. Men flere konsulenter konkluderte med at det ikke var hensiktsmessig å reparere det hos oss.

Da journalisten møtte organisten, satt han på krakken foran et lite, elektronisk orgel.

— Plastic Fantastic, fleiper Odden, som er glad for menighetsrådets grønne lys for planen han lenge gikk svanger med. Nå håper han kirkelig fellesråd gjør det samme, slik at kommunen bidrar på spleiselaget med sponsorer og private.

Danske Pripp

Da domkirken skulle få nytt hovedinstrument, ble blant andre danske Svend Pripp brukt som konsulent.

— Pripp var innkvartert hos meg. Vi kom rimeligvis i snakk om orgelet i Vågsbygd, i kirken som er i flere år har vært motstrømt ved at stadig flere går til gudstjeneste. Nå er Pripp innviet i våre planer.

— Omtrent når kan planene ende med et postludium?

— Vågsbygd menighet er 60 år i 2017. Da bør noe ha skjedd, sier Bjørn Odden, som selv vil være 57. Orgelet har tenker på, beskrives som et fransk romantisk instrument med symfonisk orkester som klangideal.

Han lar oss forstå at dette orgelet vil være vakkert for øyne, ører og sjel og slitesterkt nok til å glede flere kommende generasjoner.