— Vegdirektoratet skal gjennomgå hele fartsgrensesystemet, og det vil i den forbindelse bli tatt kontakt med OPS-prosjektet på strekningen Grimstad-Kristiansand for å se på muligheten for å sette opp fartsgrensen til 110 km/t.

Slik svarte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på et spørsmål fra Roy Steffensen (Frp) fra Rogaland i spørretimen i Stortinget om en kan få 110 km/t på denne strekningen, slik det i sommer ble på flere andre motorveier. Det var Grimstad Adressetidende som først omtalte saken mandag.

— For meg er det naturlig at E 18 fra Grimstad til Kristiansand er den neste strekningen som vil få 110 km/t-fartsgrense. Signalene fra departementet i svar på et skriftlig spørsmål jeg har stilt i sakens anledning, forteller at dette jobbes det aktivt med, og det gleder meg, sier Steffensen til Grimstad Adressetidende.

Synes du fartsgrensa bør økes? Stem i vår avstemning!

Får bonus ved få ulykker

Åse Michaelsen (Frp), som sitter i transportkomiteen, sier utfordringen med å justere opp fartsgrensen der er avtalene som er gjort med OPS-selskapet som drifter veien. Selskapet mottar blant annet bonus dersom det er få ulykker på veien, slik at de også skal ha en økonomisk motivasjon for å holde veien i forsvarlig stand.

Partikollega Ingebjørg Godskesen fra Aust-Agder som sitter i samme stortingskomité, hilser også en høyere fartsgrense velkommen. Hun viser til at veien er bygd for 130 km/t, og da i alle fall må tåle 110 km/t.

Skeptisk

Hans Fredrik Grøvan (KrF), som også er medlem av transportkomiteen, er imidlertid skeptisk. Han viser til at fart tar liv, og at det i fjor og til nå i år har vært flere dødsulykker enn på lenge på norske veier.

— Statistisk øker antall alvorlige ulykker når farten går opp. Jeg tror tidsbesparelsen på denne strekningen blir liten ved å sette opp farten. Det er verdt å merke seg at dette er en smal firefeltsvei, der kjørebanen ikke er bredere enn den må være, sier distriktsleder Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk i Aust-Agder.

Han er spesielt redd for at en høyere fartsgrense vil få flere bilister til å holde samme fart på vinterglatte veier, og mener det ville vært gunstig med fartsgrenser som ble regulert etter vær og føreforhold via fjernstyrte elektroniske veiskilt.

Uttalt mål

I regjeringsplattformen som Høyre og Frp presenterte etter valget i fjor, ble det sagt at regjeringen vil øke fartsgrensen til 110 km/t på de sikreste motorvegstrekingene. Det er foreløpig bestemt at åtte strekninger på E 6 i Østfold og Akershus og på E 18 i Buskerud, Vestfold og Telemark skal få 110 km/t. De første delstrekningene ble skiltet opp til 110 km/t i sommer.

Foreløpige fartsmålinger fra Vestfold viser at gjennomsnittsfarten økte med 3 km/t etter at fartsgrensen ble satt opp fra 100 til 110 km/t.

Ordfører Arne Thomassen i Lillesand er positiv til en fartsgrense på 110 km/t dersom veimyndighetene mener det vil være forsvarlig. Han viser til at veien ble bygget for en slik hastighet, og at erfaringer med 110 km/t andre steder i landet så vidt han vet bare er positive.

Begrensninger

I Norge er det for personbiler uansett ikke lov til å kjøre fortere enn 80 km/t med tilhenger, uavhengig av fartsgrense. Dersom tilhengeren ikke har bremser, og den aktuelle totalvekten er 300 kg eller mer, har bilen faktisk ikke lov til å kjøre fortere enn 60 km/t.