— Vegdirektoratet skal gjennomgå hele fartsgrensesystemet, og det vil i den forbindelse bli tatt kontakt med OPS-prosjektet på strekningen Grimstad-Kristiansand for å se på muligheten for å sette opp fartsgrensen til 110 km/t.
Slik svarte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på et spørsmål fra Roy Steffensen (Frp) fra Rogaland i spørretimen i Stortinget om en kan få 110 km/t på denne strekningen, slik det i sommer ble på flere andre motorveier. Det var Grimstad Adressetidende som først omtalte saken mandag.
— For meg er det naturlig at E 18 fra Grimstad til Kristiansand er den neste strekningen som vil få 110 km/t-fartsgrense. Signalene fra departementet i svar på et skriftlig spørsmål jeg har stilt i sakens anledning, forteller at dette jobbes det aktivt med, og det gleder meg, sier Steffensen til Grimstad Adressetidende.
Synes du fartsgrensa bør økes? Stem i vår avstemning!
Får bonus ved få ulykker
Åse Michaelsen (Frp), som sitter i transportkomiteen, sier utfordringen med å justere opp fartsgrensen der er avtalene som er gjort med OPS-selskapet som drifter veien. Selskapet mottar blant annet bonus dersom det er få ulykker på veien, slik at de også skal ha en økonomisk motivasjon for å holde veien i forsvarlig stand.
Ber veivesenet planlegge E 39 som tåler 110 km/t
Partikollega Ingebjørg Godskesen fra Aust-Agder som sitter i samme stortingskomité, hilser også en høyere fartsgrense velkommen. Hun viser til at veien er bygd for 130 km/t, og da i alle fall må tåle 110 km/t.
Skeptisk
Hans Fredrik Grøvan (KrF), som også er medlem av transportkomiteen, er imidlertid skeptisk. Han viser til at fart tar liv, og at det i fjor og til nå i år har vært flere dødsulykker enn på lenge på norske veier.
— Statistisk øker antall alvorlige ulykker når farten går opp. Jeg tror tidsbesparelsen på denne strekningen blir liten ved å sette opp farten. Det er verdt å merke seg at dette er en smal firefeltsvei, der kjørebanen ikke er bredere enn den må være, sier distriktsleder Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk i Aust-Agder.
Han er spesielt redd for at en høyere fartsgrense vil få flere bilister til å holde samme fart på vinterglatte veier, og mener det ville vært gunstig med fartsgrenser som ble regulert etter vær og føreforhold via fjernstyrte elektroniske veiskilt.
Fiklet med over 100 bokser slik at skilt viste stengt vei og omkjøring
Uttalt mål
I regjeringsplattformen som Høyre og Frp presenterte etter valget i fjor, ble det sagt at regjeringen vil øke fartsgrensen til 110 km/t på de sikreste motorvegstrekingene. Det er foreløpig bestemt at åtte strekninger på E 6 i Østfold og Akershus og på E 18 i Buskerud, Vestfold og Telemark skal få 110 km/t. De første delstrekningene ble skiltet opp til 110 km/t i sommer.
Foreløpige fartsmålinger fra Vestfold viser at gjennomsnittsfarten økte med 3 km/t etter at fartsgrensen ble satt opp fra 100 til 110 km/t.
Ordfører Arne Thomassen i Lillesand er positiv til en fartsgrense på 110 km/t dersom veimyndighetene mener det vil være forsvarlig. Han viser til at veien ble bygget for en slik hastighet, og at erfaringer med 110 km/t andre steder i landet så vidt han vet bare er positive.
Begrensninger
I Norge er det for personbiler uansett ikke lov til å kjøre fortere enn 80 km/t med tilhenger, uavhengig av fartsgrense. Dersom tilhengeren ikke har bremser, og den aktuelle totalvekten er 300 kg eller mer, har bilen faktisk ikke lov til å kjøre fortere enn 60 km/t.