ROMANTISKE KORT: – At det er valentinsdag merkes på omsetningen, vi selger mye kort, sier daglig leder ved Berge Libris, Lars Myrvold. Foto: Sara Melissa Frost
50 SHADES: Noen velger å gi bestselgeren 50 Shades of Grey i valentinsgave. – Den selger godt, sier Lars Myrvold. Foto: Sara Melissa Frost

KRISTIANSAND: – Vi tar inn dobbelt så mange roser, og selger som bare det, sier daglig leder på Gleden blomster, Toril Rolfsdatter.

Unggutter

Ikke uventet er det de tradisjonelle, røde rosene det går mest av. Kundene er stort sett unge gutter.

– Noen jenter kommer innom for å kjøpe roser til venninnene sine, men som oftest er det gutter og menn som ønsker å glede sin kjære, sier hun.

Det samme er tilfellet ved Mestergull Hodne.

– Unge gutter, ofte litt smånervøse, kommer innom for å handle sin første kjærestegave, sier daglig leder, Jan Petter Hodne.

Kjærestegaven det går mest av hos gullsmedforretningen er hjerteformede sølvsmykker, helst ikke altfor dyre, og gjerne med gravert tekst.

Klisjé og bestselger

Og så var det kortene, ikke minst. Røde, rosa, hjerteformede, og gjerne litt glitrete. Kanskje en klisjé, men også en bestselger.

– Vi tar inn en spesialbestilling, og merker det godt på omsetningen at det er valentinsdag, sier daglig leder på Berge Libris, Lars Myrvold.

Kundene er gjerne jenter fra ungdomsskolealderen og oppover. I år har de også en annen valentinsgave som selger trutt og jevnt.

– 50 Shades of Grey, den går det mye av nå, sier han.