Torsdag var byutviklingsstyret på befaring i Ytre Vågsbygd.
— Se for dere 2000 biler gjennom dette turområdet. Skoler, barnehager og velforeninger i Vågsbygd står samlet i denne saken. Tenk trafikksikkerhet for barn og unge, det er dere pukka nødt til, formante Ingrid Lund, leder av Mesanveien Vel.
Hun la til at for et par år siden var det aldri snakk om biler gjennom Kapelldalen opp til Voiebyen, kun gang-, sykkel- og busstrafikk.
Følg Fædrelandsvennen på Facebook!
- Hvorfor skal Voie ta belastningen?
Første del av utbyggingen skjer mot nord, i Sandviksheia. Her planlegges 515 enheter i perioden 2015-25. Deretter 278 enheter nede på Kroodden i 2025-2030. I første byggetrinn, fram til 2025, skal all trafikk til de 500 boligene gå på en ny bilvei forbi Voie kirke, gjennom Kapelldalen.
I trinn to forlenges veien gjennom Kapelldalen helt ned til Kroodden, deretter kan beboerne velge Vågsbygdveien om Møvik på vei til byen.— Dette er et kroneksempel, hvis vi mener noe med at all trafikkvekst skal skje med gange og sykkel. La oss våge å lage en ren gang-/sykkelvei, som tar vare på både naturen og krigsminner, argumenterte Solveig Nilsen (V).
— Hvorfor skal Voiebyen ta trafikkbelastningen for Kroodden i 10 år, spurte gruppeleder Mette Gundersen (Ap).
- Vi har fått kritikk
Men flertallet (H, Frp, KrF) lyttet til kommuneadministrasjonen og veivesenet, som mener fordelene overkjører ulempene.
I dag har Vågsbygdveien mellom Kroodden og Kjos en døgntrafikk på 7000-10.000, mot 2000-5000 i Steindalen/Voie Ringvei.
Statens vegvesen har regulert ferdig ny rundkjøring i Kjos til 100 millioner kroner, med avstikkere som fordeler trafikken mot Voie og Møvik.
— På Bråvann fikk vi kritikk for at det ikke ble noen vei over til Åsane og senterfunksjonene i Vågsbygd, forklarte avdelingsleder Per Kjelsaas fra ingeniørvesenet under befaringen.
— For etterrettelighetens skyld må det sies at Voie senter i realiteten er en Rema-butikk, innskjøt Mette Gundersen.- Hvis noen av de nye beboerne har et ærend i Voie, er det bedre at de kjører her enn tre ganger så langt for å komme rundt. Det bor barn i de andre områdene også, sa Odd Nordmo (H).
Forsvarshistorisk forening og Vest-Agder-museet ba for to bunkerser fra krigen. Men Riksantikvaren aksepterer at de delvis dekkes av den nye veien, og politikerne er enige.
Les også:
Strid om ny vei i Vågsbygd
— Ønsker fire etasjer
De gikk også med på at boligfeltet nederst i Sandviksheia, som tilhører grunneierne Magne Thorvald Bakken, Normisjon og Jakob Saaghus, utvides fra rundt 65 til 100 boenheter - samme utnyttelsesgrad som de andre feltene.
God Driv, selskapet til Vennesla-investor Tore G. Drivenes, har kjøpt 20 mål ved kennelen på Kroodden. Her vil de bygge 80 boliger.
— Vi ønsker fire etasjer på 50 prosent av arealet, forklarte daglig leder Thor Helle.Regulant på Kroodden er kommunale Kristiansand Eiendom (60 prosent) og Repstad Utvikling AS/Byggmo Holding AS (40 prosent), som har kloa i de fleste boligfeltene i planen.
Utbygger ønsker å legge vekt på treverk som bygningsmateriale, og tilpasning av boligene etter terrenget.
Saken avgjøres endelig i bystyret 26. november.