— Nå begynner vi med asfaltering av strekningen mellom Kleppland og Tangvall, som nå får forbikjøringsfelt i begge retninger, sier byggeleder Geir Norum i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Kan bli byggestart i 2017
Det blir mye aktivitet på strekningen framover. Det innebærer flytting av trafikken sideveis, og innimellom kommer vegen til å bli stengt på natta på grunn av asfaltarbeid. Omkjøring blir som tidligere på fylkesvei 114.I forbindelse med statsbudsjettet som ble lagt fram onsdag, ble det klart at byggingen av firefelts E 39 mellom Søgne og Ålgård tidligst kan starte i 2017. Det bevilges også midler til å ferdigstille midtrekkverk på strekningen Rosseland-Tangvall på E 39. ## — Ikke lange køer
Til Fædrelandsvennen opplyser Geir Norum at det ikke vil bli lange køer på dagtid i forbindelse med vegarbeidet i høst.
— På dagtid vil det være et kjørefelt åpent i hver retning. Folk vil merke at det er manuelle dirigenter som stopper trafikken innimellom for å slippe maskiner inn og ut av anleggsområdet. Man må regne med å vente i toppen fem minutter av gangen, og vi tar hensyn til de tidene det er mye biler.
Redusert belysning
Norum informerer også om at belysningen er noe redusert.
— Det vil spesielt merkes på kvelden og om natta, spesielt når det er grått vær. Vi holder på å installere det nye lysanlegget som vil være i drift fra begynnelsen av desember, sier han.
Frykter E 39-bro vil rasere krigsminner
I forbindelse med at betongfenderne fjernes, opplyser Vegvesenet om at dette kan føre til økt ulykkesrisiko dersom folk ikke viser hensyn til fartsgrensen.Norum mener folk ikke har grunn til å bekymre seg.
— Det vil være manuelle dirigenter på stedet som vil kontrollere farta, sier Norum.
To felt fra desember
I tillegg til asfalteringsarbeidet på strekningen Klepland-Brennåsen, vil rundkjøringa på Tangvall bli bygget ferdig i løpet av høsten. E 39 mellom Klepland og Tangvall kommer til å bli tatt i bruk med to felt i hver retning i begynnelsen av desember. Siste lag med asfalt blir lagt våren 2015.
Slik kan nye E 39 bli i fremtiden
Det blir også økt aktivitet ved Volleberg, der Vollebergundergangen utvides på grunn av at E 39 blir bredere.Geir Norum mener at veiarbeidet skal gå etter planen, men været kan skape forsinkelser.
— Asfalteringsarbeidet er avhengig av opphold, og dersom vi får en tidlig vinter kan det også skape forsinkelser, forklarer byggelederen.