ÅSERAL: — Hvis alt går etter planen kan traseene være klare til bruk neste sesong. Det er mange som skal ha et ord med i laget, og det kan oppstå interessekonflikter. Kommunen vil nå utrede og vurdere de traséforslagene som har kommet inn, og etter hvert legge det fram for politisk behandling med påfølgende høring, sier saksbehandler og enhetsleder Utvikling i Åseral kommune, Jørn Haug.

Turisme

Han sier det er flere grunner til at kommunen ønsker egne snøscootertraseer.

— Vi ser blant annet et potensial for turistnæringen, og for eksempel utleie av snøscootere, sier Haug.

De aktuelle områdene er:

• Strekningen Skjerka - Lammedalsheiæ, mellom Eikerapen og Ljosland, på vestsiden av vassdraget.

• Sør for Geitheia mellom Ljosland og Bortelid.

• Sør for Heimre Mjåvatn på austheia (Nævdalen).

Mange grunneiere

Haug sier det er en forutsetning at grunneierne i de aktuelle områdene samtykker til løyper på eiendommen.

Det er i disse tre områdene kommunen ønsker snøscooterløyper til fritidsbruk. I nord på Geitheia mellom Ljosland og Bortelid, i sørvest på strekningen Skjerka-Lammedalsheiæ og sør for Heimre Mjåvatn på austheia (Nævdalen).
Midtheia-traseen.
Sørvest-trassen på strekningen Skjerka-Lammedalsheiæ.

— Mange interesser skal avveies forut for anleggelse av slike løyper, og vi må ta hensyn til både hytteeiere, skiløpere, grunneiere og dyreliv. Det finnes også rasfarlige områder, sier Haug.

At forslaget kommer nettopp nå, henger sammen med en endring i «Forskrift for bruk av motorkjøretøy i utmark og på islagte vassdrag», som trådte i kraft i fjor.

— Denne gir en åpning for lokale bestemmelser, sier Haug, og legger til at fem-seks kommuner andre steder i landet allerede har benyttet seg av dette.

Pådriver

Tom Handeland. Foto: privat

Åseral Snøscooterklubb har vært en av pådriverne i prosessen, og leder Tom Handeland er svært fornøyd med at det foreligger konkrete planer for tre løyper.— Det er veldig positivt! Vi vet at det er mye å ta hensyn til i planleggingen, og vi ønsker ikke konflikt med noen. Men tross geografiske begrensninger i kommunen, tror vi at dette skal være mulig å få til. Det handler om godt forarbeid og god dialog med blant annet grunneiere, sier han.

Les også:

Attraktivt

Handeland legger til at det vil bety svært mye for klubbens over 300 medlemmer å få egne områder til fritidskjøring. Dessuten ser han et stort kommersielt potensial i egne snøscootertraseer.

— I land som Finland, Sverige, Canada og USA er dette stor butikk. I Rovaniemi i Finland, hvor naturen langt fra er like flott som i Åseral, strømmer turistene til for å kjøre snøscooter. Det betyr at det ligger store muligheter her for oss også. Men det betinger at løypene er lange nok, slik at de blir attraktive. Det blir i minste laget dersom du kjører gjennom traseene på 15 minutter, sier Handeland.

Ulovlig kjøring

Han stikker ikke under en stol at det forekommer ulovlig snøscooterkjøring i Åseral, og at egne traseer for fritidskjøring vil bidra til å fjerne problemet.

— Målet er å kanalisere trafikken til disse områdene. Mange i Åseral har dispensasjon til å kjøre til hytta, men det er optimistisk å tro at alle bruker scooteren lovlig til enhver tid, sier Handeland.

Høyrepolitiker Gro Boge Aasheim mener at ulovlig kjøring ikke er utbredt i Åseral.

— Det forekommer, men er et betraktelig mindre problem enn det var for noen år siden.

Hun sier det er politisk enighet i kommunen i saken.

— Samtidig er det nok ulik oppfatning blant grunneierne, men så langt har dialogen vært god. Det er så mange flotte områder i Åseral at det bør være areal nok til å klare dette, sier Aasheim.