Billettutsalget fra 1948 er snart historie.

— Folk vil ikke lenger kjøpe billetter over disk. De reiser billettløst og handler på internett, NSB-appen på smarttelefoner eller billettautomater. Når omsetningen over disk faller dramatisk, går det ut over betjeningen, opplyser Dag Brekkan, markedssjef i Sørlandsbanen.

Fra 12 til én ansatt

Det går alltid et tog, men 1. oktober stenger billettkontoret i Kristiansand for godt. Digitaliseringen har truffet NSB med lyntogets hastighet de senere år.

Billettkontoret ble åpnet i 1948. Foto: Vegard Damsgaard

— For få år siden hadde vi 12 ansatte i billettsalget, i dag jobber bare én person der. Vedkommende er snart på vei over i pensjon, så i forhold til bemanning er ikke dette dramatisk, påpeker Dag Brekkan.Stasjonen i Kristiansand vil dermed bli et ubetjent publikumsareal, med venterom, toaletter og billettautomater. Ubetjente venterom blir det stadig flere av langs strekningen Oslo - Stavanger.

— Heretter blir det ingen betjente stasjoner mellom Drammen og Egersund, opplyser Brekkan.

Forberedt på reaksjoner

— Noen vil oppleve dette som dårlig service?

— Noen vil nok det, muligens de eldre. Men folk ønsker å være mest mulig selvbetjent, det tar vi i NSB innover oss og endrer våre distribusjonsløsninger i takt med tiden, som andre i vår bransje også gjør, svarer han.

I fjor hadde Sørlandsbanen 855.000 reisende, og hittil i år er salget på omtrent samme nivå.