På Støodden i Randesund er det godkjent et 35.000 kvadratmeter stort kontorbygg, med 350 p-plasser. Høringsrunden og senere behandling i bystyret vil bestemme om det kan lages flere. Foto: Reidar Kollstad
Anne-Grete Ellingsen, Node-leder. Foto: Reidar Kollstad

Nå sendes saken ut på høring med forslag om en grundig liberalisering av parkeringsregimet for nærings— og kontorlokaler i kommuneplanen, også i mellomsonen og den ytre sonen - altså utenfor sentrum.

Høringsutspill

Mest sentralt etter formannskapsmøtet onsdag er følgende:

• For næring/kontor tillates inntil 2 parkeringsplasser pr. 100 kvadratmeter bruksareal i mellomsone, ytre sone og i ny sone 4 (Korsvikfjorden/Andøya).

• Det settes ikke begrensninger i antall parkeringsplasser for elbiler.

• Maksimumskravet for bilparkering for forretningsbygg i mellomsonen og ytre sone opprettholdes på 3-5 plasser pr. 100 kvadratmeter bruksareal.

Høyre og Frp

De tre første forslagene kom fra Høyre og Frp, og fikk knapt flertall med 7 mot 6 stemmer. Ap stemte mot alle tre, sammen med Venstre og deler av KrF. Unntaket for Venstre er punkt 2, som de stemte for.

LES OGSÅ:

En av dem som advarte sterkt mot at Kristiansand vil falle bak andre kommuner og byregioner med dagens bestemmelser, var Hans Otto Lund (H).

— Vi desavuerer oss selv, og skyter oss i foten dersom vi opprettholder bestemmelsene. Spesielt med tanke på andre regioner som er mer liberale. Hvorfor begrenser vi oss selv? Og hvorfor skal vi begrense parkeringsbestemmelsene for handel? spurte han, før han foreslo å ikke røre bestemmelsene om 3-5 parkeringsplasser for handelsnæringen.

Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) stemte på linje med Høyre/Frp.

- Arbeidsledigheten går opp, oljeprisen faller og bygg og anlegg sliter. Flytter virksomheter til Lillesand, blir det mer kjøring og verre for miljøet. Jeg er litt usikker på å øke plassene i mellomsonen, men det må vi se på etter høringsrunden.

Rådmannen hadde innstilt på å endre kommuneplanen for næringsklyngene i Korsvikfjorden og på Andøya og sidestille dem til 1,5 parkeringsplasser per 100 kvadratmeter kontor.

Men det var altså ikke nok for flertallet. I nabokommuner, andre storbyer og gamle planer har dekningen vært 2. Rådmannen hadde også innstilt på å redusere parkeringsplasser pr. 100 kvadratmeter knyttet til forretning i mellomsonen og ytre sone, fra 3-5 til maksimalt 3. ## Debatt

Tor S. Utsogn (Frp) ønsker flere parkeringsplasser, men mente det er helt feil å skille ut to geografiske områder.

- Det er uklokt, og det er ikke slik vi bør drive politikk. Da kommer det flere næringsområder som også vil ønsker dispensasjon. Vi bør øke til to parkeringsplasser også i mellomsonen og i ytre sone, ikke bare på Andøya og i Korsvikfjorden, sa han.

Arbeiderpartiet gikk imot forslaget fra høyresiden.

— Vi vil ikke være for liberale, for vi må tenke miljø også. Vi tenker at det er formålstjenelig med 1,5 parkeringsplasser for næringsklynger utenfor kollektivaksen. Langs metroaksen trenger vi ikke fullt så mange plasser, sa Eirik Dåstøl Langeland.

Trolig kommer saken opp til endelig behandling i bystyret i mai.

Kravliste

Node-leder Anne-Grete Ellingsen sendte i forkant av formannskapet en kravliste. Og hun kan være fornøyd med de politiske signalene.

— Nåværende bestemmelser er næringsfiendtlige, og er et hinder for etablering, utvidelse og fleksibilitet hos våre medlemsbedrifter. Kristiansand er også sammenlignet med tilsvarende byer unødvendig restriktiv.

Beskrivelsen er av de nåværende parkeringsbestemmelsene for nærings- og kontorlokaler i såkalte ytre sone i Kristiansand, og kommer fra Node-leder Anne-Grete Ellingsen.

I et brev til politisk ledelse i kommunen, til rådmann og leder av byutviklingsstyret, skriver Ellingsen samtidig at Nodes infrastrukturutvalg er «meget tilfreds» med at kommunen reviderer sine parkeringsbestemmelser, og at Node Infrastrukturutvalg kommer med følgende krav til den politiske behandlingen.

• Hele Ytre Sone må behandles likt med Korsvik og Andøya.

• Parkeringsbestemmelsen for Ytre Sone settes til 2,0 per 100 kvadratmeter.

• Det innføres egne plasser for nullutslippsbiler, som elbiler, i tillegg til de ordinære på inntil 20 prosent.

• Parkeringsbestemmelsene behandles hurtig og gis virkning allerede fra sommeren 2015. De nye bestemmelsene gjøres gjeldende for allerede eksisterende reguleringsplaner som har lavere parkeringsdekning, og innarbeides i kommuneplanen ved rullering av denne.

Låses fast

Anne-Grete Ellingsen, Node-leder. Foto: Reidar Kollstad

Videre skriver hun at infrastrukturutvalget er fornøyd med at kommuneadministrasjonen tar et særskilt hensyn til oljeteknologiindustrien ved å innføre en egen sone for Andøya og Korsvik, men også at:— Problemet med forslaget er at industrien låses fast på disse områdene uten nødvendig fleksibilitet og alternative ekspansjonsområder, som eksempelvis Strømsheia, Lauvåsen og Sørlandsparken.