HONGKONG: — Strømningene førte til at vi ble dratt ut av kurs og ut av retningen vi skulle. Vi måtte bruke tre forsøk på å komme inn til kaien, og det var under det andre forsøket at vi kom borti museumsbygget, forteller Sture Vinje Erichsen til Fædrelandsvennen.

Erichsen var kaptein om bord på Sørlandet da sammenstøtet mellom Fullriggeren Sørlandet og Hongkong Maritime Museum skjedde 21. juni. Han forteller det var et lite sjokk.

— Jeg kjente adrenalinet dra vi traff museet, forteller kapteinen.

Fullriggeren Sørlandet til kai utenfor Hongkong Maritime Museum. Foto: Privat

Ukonsentrert og nervøs losVanligvis ville Erichsen styrt skuta selv, men fordi det var første gangen de skulle seile inn til Hongkong, valgte de å bruke los.

— Jeg oppfattet losen som ukonsentrert og nervøs, og at det gikk utover kommunikasjonen da vi skulle inn til kaien. Når man har los regner man med at de skal kunne sakene sine, men jeg antar nervene tok over, forteller han.

Per Filip Sommerstedt, direktør i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet, er klar over hendelsen med skipet.

— Uhellet skjedde da skipet skulle legge til kai utenfor Hongkong Maritime Museum, hvor vi hadde ankringsplass. Skipet ble styrt av en los som muligens har vært noe uoppmerksom under innseilingen, forteller Sommerstedt til Fædrelandsvennen.

Knuste glassvinduer

Sommerstedt forklarer at baugsprydet på skipet ikke skal være skadet, men støttestag på baugsprydet har blitt bøyd.

— To glassvinduer er knust på Hongkong Maritime Museum, og to søyler har fått noen riper. Ingen personer ble skadet, forteller han.

Glassene som ble knust er to meter høye og festet med stål.

To glassvinduer knuste på Hongkong Maritime Museum. Glassene var to meter høye og festet med stål. Foto: Privat

Det er første gang et av de nordiske skoleskipene reiser jorda rundt. I forbindelse med jordomseilingen til Fullriggeren Sørlandet, har skipet i disse dager vært på besøk i Hongkong. Skipet deltok blant annet på Norwegian Maritime Day 22. juni og skulle ligge til kai utenfor museet.— Sørlandet er, som seg hør og bør for et skip som har samme vernestatus som våre stavkirker, ikke utstyrt med baugpropeller. Det krever derfor særlig dyktig sjømannskap å legge til kai under vanskelige forhold. I enkelte land krever lovverket bruk av los som kanskje ikke har samme trening som våre erfarne kapteiner, sier direktøren.

Bildet viser støttestagene ved baugsprydet som ble bøyd i forbindelse med kollisjonen. Foto: Privat

Skadet støttestageneDet var dermed en los som skulle styre Sørlandet inn til kaien.

— Når det gjelder seilskip skal det ikke mye vind til før skipet dras til siden. Selv uten seil kan skipet gå fra fire til seks knop. Er det da trangt og kaien er kort, kan vinden føre til at uhell skjer, forteller Sommerstedt.

Han sier det er uvisst hvor omfattende skadene på skipet og museumsbygningen er, men forteller selve skipet kun pådro seg skader på støttestagene.

— Støttestagene ble bøyd innover, men de har vi enkelt fått rettet ut igjen.Heldigvis ble det ingen personskader, sier Sommerstedt, som ikke opplever ikke hendelsen som dramatisk.

— Det er slikt som kan skje. Jeg har vært i kontakt med museumsdirektøren, og de har forståelse for hva som har skjedd. Nå får vi bare ordne opp på en grei måte, legger han til.

- Litt komisk

Museet i Hongkong pådro seg skader på to søyler. Søylene ble ripet opp. Foto: Privat

Det er første gang Fullriggeren besøker Hongkong i nyere tid. Skoleskipet får ligge gratis til kai i havna, noe som vanligvis er en kostbar affære i store, internasjonale havneområder.At skoleskipet skulle støte sammen med museet blir derfor svært ironisk, mener Sommerstedt.

— Her får vi ligge gratis i havna, også klarer vi å støyte inn i det maritime museet som egentlig er våre beste venner. Der er jo nesten litt komisk, humrer Sommerstedt.