Karsten Christensen leder Pareto JGO Shipbrokers.. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Havnedirektør Halvard Aglen Foto: Torstein Øen

— Vi er veldig takknemlige over at Kristiansand kommune og Kristiansand havn har respondert så positivt på spørsmålet om dugnad og gitt oss disse mulighetene i havna, sier regiondirektør Tormod Stavenes i UDI Sør.

I dag er Smiths Venner sitt konferansesenter Brunstad i Vestfold, ifølge Stavenes, Sør-Norges største asylmottak. Her bor 1000 asylanter og flyktninger.

Dette sier politiikerne

Anbud

Akutt-asylmottaket som planlegges på Odderøya vil ha plass til inntil 1500. Hvem som skal drive det, er ennå ikke klart. Avtalen med UDI vil gå over ett år, minst.

UDI sendte ut anbud om flytende forlegninger, såkalte floteller, for en uke siden. En rekke private aktører leverte anbud innen fristen tirsdag. Anbudene åpnes torsdag og en avgjørelse tas fredag.

Karsten Christensen leder Pareto JGO Shipbrokers.. Foto: Rune Øidne Reinertsen

I alt har UDI fått tilbud på 17.000 asylplasser på sjø over hele landet. Hvor de flytende mottakene kommer, er avhengig av hvem som vinner anbudet.

Grunnet anbudsreglene kan vi ikke kommentere noe som helst nå.

Det er mange ulike aktører som har kaia på Odderøya med i sine planer.

Sørlandsselskaper

Fædrelandsvennen vet at Johan G. Olsen-konsernet har levert anbud på flytende asylmottak, og at selskapet planlegger å bruke Odderøya.

Pareto JGO Shipbrokers og OSM Offshore samarbeider om anbudet. Det tradisjonsrike skipsmeglingsselskapet skal skaffe fartøyer, mens OSM skal stå for mer av drift og bemanning.

— Grunnet anbudsreglene kan vi ikke kommentere noe som helst nå, sa direktør Karsten Christensen i Pareto JGO Shipbrokers til Fædrelandsvennen onsdag kveld.

Havnedirektør Hallvard Aglen i Kristiansand sier det både er lokale og ikke-lokale aktører og rederier som har henvendt seg til havna. Som en viktig samfunnsaktør mener han Kristiansand Havn må bidra med sitt i den krevende situasjon landet er inne i med så stort tilsig av asylsøkere og flyktninger og migranter.

Det er ikke snakk om cruiseskip, men flotteller og lektere med forlegningskapasitet.

Lektere med forlegninger

— Det aktuelle området ved Shell-kaia på Odderøya er lite i bruk, og har heller ingen boligbebyggelse i umiddelbar nærhet. Det mobile landstrømanlegget kan benyttes, slik at et skip ikke trenger å bli liggende i ukesvis med skipsmotorene i gang, sier Aglen, og fortsetter:

Havnedirektør Halvard Aglen Foto: Torstein Øen

— Det er ikke snakk om cruiseskip, men flotteller og lektere med forlegningskapasitet. Dette er farkoster spesialbygd for formålet. Det finnes mange slike farkoster i verden. De brukes ved store arrangementer eller når det oppstår akutte behov for stor forlegningskapasitet, sier Aglen.- Det blir en hel landsby med 1500 mennesker ute på Odderøya?

— Landsby er rart begrep. De vil bli et rent bosted, og det er av midlertidig karakter, sier Aglen.

Kristiansand formannskap ble orientert om flyktningsituasjonen onsdag morgen. Stavenes i UDI sier han er meget glad for ansvaret Kristiansand tar, og han ber flere kommuner på eget initiativ komme på banen med liknende tilbud.

Kristiansand kommune får statlige tilskudd for å stå for norskopplæring og helsehjelp. Kommunen vil ha dialog med UDI om antall og kapasitet.

Etter det vi forstår vil det være mulig å anlegge både skoleplasser og helsetilbud om bord i de flytende mottakene.