Lektor Bjørn Ove Thue er imponert over engasjementet. Onsdag kveld har Selma Lejlic (nest til høyre) invitert venninnene Julie Nyhaven (t.v.), Synne Lyssand og Emilie Luu hjem på belgiske vafler og algebra. Foto: Vegard Damsgaard
Foran i klasserommet har lektor Bjørn Ove Thue landsoversikten på lerret, som viser at hans elever ligger på andre plass blant 1500 klasser. Foto: Vegard Damsgaard
De løser ligninger i høyt tempo; fra venstre Hanna Hartvedt, JEanett Engene og Zeynab Mahdiyeva. Foto: Vegard Damsgaard
Lektor Bjørn Ove Thue er imponert over engasjementet og kunnskapene i matematikklassen ved Møglestu videregående skole. Foto: Vegard Damsgaard

Fredag klokka 20.00 avsluttes Algebra Challenge, og premien ligner mer et eple enn en gulrot.

— Hvis vi ikke vinner Ipaden nå, har vi sløst bort tiden vår, kommer det fra Christian Wennesland.

— Jeg har troa. Dette skal vi vinne! utbryter Bendik Nikolaisen.

Det er dobbel matematikktime for førsteklassingene ved Møglestu videregående skole. I rommet hersker arbeidsro. 23 par gnistrende øyne er plantet i skjermen.

Fritiden går med

Lektor Bjørn Ove Thue har landsoversikten på lerret. I det de passerer 600 løste ligninger per elev kommer et jubelrop fra 16-åringene.

Når vi først har kommet så langt, skal vi vinne. Vi har en egen mattegruppe på Facebook der vi girer hverandre opp.

Bare Mailand videregående skole i Akershus kan måle seg med Lillesand-elevene, og har en knapp ledelse.

— Dette er en helt spesiell og arbeidsom klasse. Nivået er høyt, de er seriøse, flinke og har en ekstrem driv og utholdenhet, forteller lektoren til Fædrelandsvennen.

39-åringen medgir at han la lista for lavt da han lovte kake hvis klassen ble best på skolen. Etter at elevene skjønte at de kan høste en Ipad hver, har det vært lite snakk om kake.

— Når vi først har kommet så langt, skal vi vinne. Vi har en egen mattegruppe på Facebook der vi girer hverandre opp, forteller Selma Lejlic, som onsdag kveld inviterer klassevenninnene hjem på belgiske vafler – og algebra.

Øker motivasjonen

Over 40.000 barn og unge deltar i konkurransen, som går ut på å løse ligninger ved hjelp av Dragonbox, et spill som lærer elevene algebra uten å nevne ordet “matematikk”.

Undersøkelser viser at norske elever sliter med motivasjon og mestring i faget, og frafallsprosenten er høy. Det ga en Oslo-lærer ideen om spillet.

— Gir det godt utbytte?

— Det er jeg helt sikker på. Å drille på ligninger, få regnet masse, har mye å si, svarer lektor Thue.

— Er det bare jeg som synes det er kjedelig? Det er jo det samme om og om igjen, sier klassens kritiske røst, Lars Olav Skarberg. Også læreren innser at oppgavene i lengden blir for enkle.

- Må repetere

Arrangøren forklarer at de ble tatt på senga av responsen. Noen få timer etter at starten gikk mandag, var målsettingen om 350.000 løste ligninger i løpet av uka, smadret.

Ved neste konkurranse, i september, kan nivået bli mer differensiert.

— Algebra er basis i matematikkundervisning. Nå ønsker vi å prøve ut om dette internasjonalt prisbelønte spillet kan føre til bedre kunnskaper, slik at elevene blir flinkere til å løse ligninger til eksamen, opplyser Elisabet Romedal, fagredaktør matematikk i Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA), med bakgrunn fra Mandal videregående skole.

Hun erkjenner at det finnes skeptikere til spillbasert læring, og sier det "ikke kan brukes til alt".

— Men for å bli god i matematikk, må man forstå det grunnleggende og repetere mange ganger. Det gjør man i dette spillet, i tillegg blir elevene ekstra trigget av en slik konkurranse, mener Romedal.

— Lek og spill kan være inngangsporten til faget for en del elever, sier Halvard Berg, fylkeskontakt for NDLA i Aust-Agder.

Ved 17-tiden tirsdag rundet Algebra Challenge tre millioner ligninger, mens Møglestu-elevene passerte 900 i snitt – fortsatt hakk i hæl på østlendingene.