Det viser en undersøkelse gjort av analyseslskapet YouGov på oppdrag for Trygg Trafikk og Gjensidige.

‒ På landsbasis omkom 147 mennesker i trafikken i fjor, og 674 ble hardt skadet. De personlige og samfunnsmessige konsekvensene er store både for familie, venner og lokalsamfunn, sier fungerende distriktsleder Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk Vest-Agder.

Mange dødsulykker i år

På Sørlandet har det vært langt flere dødsulykker på veiene i år, sammenlignet med i fjor.

– Det er ofte tilfeldig om en ulykke ender som dødsulykke, personskadeulykke eller bare en skremmende opplevelse. Dette er avhengig av hva du treffer og hvilken fart du har, sier Paal Ove Sodefjed, distriktsleder Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk

Seks personer hadde ved utgangen av mai omkommet i trafikken i Aust-Agder, mot null på samme tid i fjor (og fire hele året i 2014). I Vest-Agder har tre personer blitt drept i trafikken ved utgangen av mai måned, mot én i fjor.— Når vi nå er på vei inn i de mest risikable månedene for trafikkulykker, så er vi litt bekymret. Hvis ikke ting endrer seg, kan dette bli et veldig alvorlig ulykkesår, sier Sodefjed.

En av ti tekster i trafikken

21 prosent av sjåførene i Agder svarer i undersøkelsen at de tidvis kjører bil og snakker i mobilen uten handsfree. Ni prosent oppgir at de skriver eller leser på mobilen bak rattet.

‒ En stor del av ulykkene på norske veier skyldes distraksjoner, og mobilbruk må ta sin del av skylden. Å snakke i mobilen uten håndfri betjening er ulovlig nettopp fordi det øker risikoen for en ulykke. At så mange som en av ti av bilistene i agderfylkene leser og skriver på mobilen er skremmende, sier Sodefjed.

Han tror at mørketallene er høye.

— Det oppfattes gjerne som litt flaut å si at man skriver eller leser tekstmelding mens man kjører. Men når man hører at det plinger på mobilen, så er det vanskelig å la være å trykke på meldingen.

Varierende hastighet

Tall fra Statens Vegvesen viser at 29 nordmenn mistet livet i trafikken som følge av mobilbruk i perioden 2005 til 2013. ‒ Det skal vært lite til før det skjer en ulykke, og det økende antallet eneulykker indikerer at vi er mindre oppmerksomme bak rattet. Det er nedslående å se at så mange mangler fokus på bilkjøringen, sier Sigurd Austin, konserndirektør for skade i Gjensidige.

- Skru av lyden

Sodefjed i Trygg Trafikk anbefaler at bilister skrur av lyden på tekstmelding når de setter seg inn i bilen for å kjøre.

— Det å se på mobilen går så automatisk, og det er bedre om man ikke har lyd på. Nesten 100 prosent av voksne bilister har mobiltelefon, og jeg ser veldig ofte folk som enten sitter med mobilen ved øret, eller som kikker ned til høyre, sier distriktslederen.

Han forteller at varierende fart, ved at man kjører sent, og så øker farten, samt vandring i kjørefeltet, er kjennetegn på at bilister er opptatt med telefonen.

Mat og drikke også farlig

Trygg trafikk skal straks starte en kampanje med navnet «Hold fokus» som handler om nettopp det å fokusere på veien når man kjører bil.

Ifølge organisasjonen kan det å spise mat i bilen også være distraherende. 55 prosent av de spurte i Agderfylkene svarer at de tar seg en matbit eller drikker mens de kjører bil.

‒ Vi oppfordrer folk til å stoppe og spise. Spisepauser er vinn-vinn. Ikke bare får du frisk luft og en strekk på bena, men du slipper at maten stjeler fokus. I tillegg får du mulighet til å sjekke mobilen på en trygg måte, sier Sodefjed.

Han oppfordrer ferierende sørlendinger til å ta det med ro på veien i sommer.

— Begynn ferien hjemme når du setter deg i bilen. Ta det med ro, og ta pauser underveis. Bruk transportetappene som en del av ferien, med senkede skuldre og lav puls.