flyplass2.jpg Foto: Kjetil Reite
Arvid Grundekjøn (t.h) har sendt brev til Sørlandsbenken der han skriver at planene om en konkurrerende flyplass på Gullknapp er bekymringsfull. Ordfører Einar Halvorsen (t.v) mener frykten er helt ubegrunnet og avviser at Gullknapp vil bli noen konkurrent til Kjevik. Foto: Torstein Øen

«Vi er bekymret» skriver Grundekjøn i et brev til Sørlandsbenken.

— Jeg minner bare om at vi i regionplanen samlet oss om at vi skulle ha en sterk regional flyplass slik at det skal bli attraktivt å sette opp flighter og ha den frekvensen vi ønsker. Da er det uheldig for hele landsdelen om vi sprer oss for mye.

Gullknapp har søkt om å starte kommersiell trafikk med rundt 8000 passasjerer i året. På sikt kan det bli aktuelt å ta imot fly med rundt 50 passasjerer og eierne har godkjent reguleringsplan for landingsstripe på opptil 1500 meter.

— Jeg forventer at stortingspolitikerne gjør det som er nødvendig for at Kjevik skal ha den kraften den trenger som regional flyplass. Om Gullknapp får et lite, veldefinert tilbud med flighter med færre enn 10 passasjerer, og som fullt ut står på egne ben økonomisk, vil jeg ikke være for kategorisk på det. Men vi må være tydelige på at det ikke er behov for to flyplasser og at man ikke skal bruke offentlige midler på Gullknapp.

Ikke motsetning

Grundekjøn mener det er feil å gjøre saken om Gullknapp og Kjevik til en strid mellom Arendal og Kristiansand.

— Også næringslivet i Aust-Agder har interesse av et sterkt Kjevik som har trafikkgrunnlag til å sikre et godt tilbud. Da er det ikke hensiktsmessig å spre seg for tynt.

— Er det ikke god høyrepolitikk å støtte fri konkurranse?

— Ja, men det er også god høyrepolitikk å sikre god samfunnsplanlegging og å sikre flytilbudet. Her kan det også være aktuelt å bruke offentlige penger, og da må vi være tydelige på at det er Kjevik som er regionens flyplass.

Aprilspøk

I Aust-Agder mener politikere at Grundekjøns frykt er helt ubegrunnet

— Det er helt utrolig. Jeg oppfatter dette mest som en aprilspøk og regner med at han ikke mener det seriøst, sier Sigmund Pedersen (Sp), ordfører i Froland.

Han bekrefter at spørsmålet om offentlige midler til drift av tårnet har vært oppe, men sier at det ikke er snakk om statlige penger i konsesjonssøknaden.

Arendals ordfører Einar Halvorsen (H) sier han er overrasket over brevet.

— Jeg er litt overrasket. Det er ren og skjær privat kapital som er satset på en flyplass som aldri vil bli noen konkurrent til Kjevik, så jeg synes dette er litt smålig, sier Halvorsen som understreker at han mener Kjevik skal være regionens flyplass.

Bærekraft

Åse Michaelsen (Frp) leder Sørlandsbenken. Hun vil ikke kjempe mot at Gullknapp skal få konsesjon.

— Jeg kommer til å jobbe for at det ikke blir statlige bevilgninger. Men i Frp er vi glad i fri konkurranse, og om det er noen som vil starte privat flyplass vil jeg ikke hindre det.

Hun tviler på at Gullknapp vil bli noen konkurrent til Kjevik.

— Personlig stiller jeg store spørsmålstegn ved å få det i pluss og har ingen tro på at det er bærekraftig. Det er så store kostnader forbundet med driften samtidig som at det er så lite passasjergrunnlag at det er vanskelig å komme på plussiden.

- Latterlig oppførsel

Aust-Agders stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen (Frp) mener Grundekjøn prøver å sette begrensinger for næringer i andre fylker.

— Det er latterlig oppførsel av et Høyreparti som er for fri konkurranse på alle andre områder å si nei til en flyplass som skal fly med ni passasjerer til Bergen og Trondheim. Jeg lurer på hvilke andre bedrifter han vil sette begrensinger for i andre fylker og hvilke næringer de skal sette begrensinger for hos seg selv, sier Godskesen som er en ivrig forkjemper for Gullknapp.

Høyres stortingsrepresentant Ingunn Foss fra Vest-Agder er derimot enig med Grundekjøn.

— Personlig tror jeg at med to flyplasser så nær hverandre, vil det føre til at tilbudene på den enkelte blir dårligere. Per i dag er utfordringen at trafikken på Kjevik er for liten for eksempel for et kveldsfly.