I formannskapets møte førstkommende onsdag anbefaler formannskapet at Kristiansand kommune bevilger 200.000 kroner for videre drift av rutebåt til og fra Randøyane for perioden 15. september til 15. mai.

Dette innebærer at Agder Kollektivtrafikk spytter inn de resterende kostnadene, anslått til mellom 60.000 og 100.000 kroner.

Halverer bevilgningen

— Dersom vi får finansieringen på plass vil det fortsatt bli bestillingsruter i tillegg til skoleskyssen. I kostnadsberegningen legger vi til grunn faktisk bruk i nåværende periode, sier daglig leder Siw Wiken i AKT.

Den totale kostnaden vil dermed ligge på opp mot 300.000 kroner, ifølge sakspapirene fra Kristiansand kommune.

Det er over halvparten av de totalt 670.000 kronene som ble bevilget fra kommune, AKT og Fylkeskommunen for perioden september 2013 til mai 2014. ## Bruk på 25 prosent

Grunnen er en mye lavere dekningsgrad på rutene enn først antatt. Kun 33 av 132 tilgjengelige ruter er bestilt og gjennomført i januar og februar i år. Det gir en bruk på cirka 25 prosent.

— Før har man ikke hatt noen statistikk på antall reiser. Den tidligere ruteplanen var satt opp i en annen kontraktstype, sier Wiken om den lave bruken.

Stein Inge Dahn, daglig leder i Skagerrak Naviagation som drifter rutebåten til Randøyane, bekrefter overfor Fædrelandsvennen at de mottar en fast sum i måneden fra AKT, og at denne summen ikke avhenger av antall turer.

Dermed får Dahns selskap like mye betalt om de kjører én tur som om de kjører hundre.

Rådmann Tor Sommerseth i Kristiansand kommune har mandag kveld ikke besvart Fædrelandsvennens gjentatte henvendelser.