nettbank.jpg Foto: Birgitte Vaksdal

KRISTIANSAND: Det var hos Evry, selskapet som leverer tjenestene til nesten alle bankene i Norge, at dataproblemene slo inn. Etter flere krisemøter og iherdig jobbing, kunne de klokken 21.17 melde at feilen var rettet.

— Driftstjenestene for bankene er i ferd med å fungere som normalt igjen tirsdag kveld, fortalte kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry.

Alle er rammet

— Årsaken til problemene skal være en sentral komponent i bankinfrastrukturen. Evry sier de jobber for harde livet med å rette opp i feilen, sier Geir Bergskaug, administrerende direktør i Sparebanken Sør, til Fædrelandsvennen like før klokka 21 tirsdag.

— Vi hadde også en del problemer rundt påske for halvannet år siden, og det skjer nok en gang. Nå rammes flere tusen kunder bare i Sparebanken Sør, legger han til.

I Norge ble over 700.000 kunder rammet.

Misfornøyd banksjef

Sparebanken Sør kommer til å følge opp dette problemet mot Evry. Systemene hadde klokken 20.30 vært nede i syv timer. Og dette er ikke bra nok, erkjenner banksjefen.

- Hva tenker du om at flere titalls tusen kunder står uten tilgang til sine kontoer?

— Det er absolutt ikke akseptabelt at våre kunder rammes slik over så mange timer. Slike driftsstopp må unngås i framtiden, påpeker Bergskaug.

Krisemøte

De lokale sparebankene hadde løpende kontakt med Evry, og det var et nytt krisemøte klokka 22 om problemene. Kort tid senere var feilen i ferd med å bli rettet.

— Når feilen er rettet, vet vi ikke. Jeg håper det skjer umiddelbart, og før krisemøtet. Sparebanken Sør har full beredskap på dette, noe resten av bank-Norge også har, understreket Geir Bergskaug i 21-tiden.

- Kan det være aktuelt å bytte leverandør?

— Evry har levert de tekniske løsningene i mange år. Å endre leverandør er ikke gjort på en helg, svarer Sør-sjefen.

Får etterspill

Bergskaug kan ikke si om leverandørproblemene vil få noen konsekvenser for kundeforholdet til Sparebanken Sør, som teknisk sett fusjonerer med Plussbank om to uker. Men etterspill, det får saken.

— Finanstilsynet er opptatt av denne typen feil og av bankenes beredskap. Så det er eventuelt de som må komme med sine konklusjoner, slik de gjorde for halvannet år siden, sier han.

— Alle våre selvbetjente tjenester har hatt problemer siden 13-tiden, tilføyer Rolf Søraker, direktør for konsernstaben i Sparebanken Sør.

Hektisk

Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry Norge sier de jobber hardt med å få løst problemene.

— Nettløsningene er nede, men ikke betaling med VISA og bankaksept. Kredittkortbetaling er derimot et problem, sier Remman.

Han trodde først feilen ville være rettet sent tirsdag ettermiddag, men ville i 20-tiden tirsdag kveld ikke gi noe tidspunkt for feilretting.