— Bilens tid som hovedpremissleverandør er slutt. Her i Kristiansand har jeg forstått det er en overetablering av parkeringsplasser. I tillegg skal det bygges en ringvei. Det vi vet er at mer tilrettelegging skaper mer biltrafikk. Vi må holde opp å tilrettelegge for mer bil, sier nasjonal talsperson for Miljøpartiet de Grønne (MDG), Rasmus Hansson.

Ikke bilbasert

Mandag kveld fikk Hansson kollektiv skryt for sin opptreden under den tv-sendte partilederdebatten i Arendal. En etter en tok han for seg de etablerte partiene for det han mener er deres manglende vilje til et grønt skifte. Dagen etter er melodien litt av det samme i Kristiansand.

— Kristiansands politikere burde ta en titt på konsekvensutredningen av trafikkbildet i Oslo. Til og med Statens vegvesen ser nå en fremtid som ikke er bilbasert, sier Hansson.

— Men et av argumentene for et parkeringshus i sentrum er å minske behovet for å kjøre til Sørlandssenteret. Det er vel god miljøpolitikk?

— Det er et problem man har mange andre steder også. Det er ikke sikkert man skal planlegge de neste hundre årene med en tanke om at man har et kjøpesenter liggende utenfor byen. Vi synes ikke et kjøpesenter skal styre byplanleggingen, sier Hansson.

Minske forbruket

I Kristiansand har MDG 3.9 prosents oppslutning og er inne med to mandater i Fædrelandsvennens siste meningsmåling. Selv om partiet ikke ønsker å inngå i den tradisjonelle, politiske blokktenkingen, kommer partiet til å jobbe for et lavere forbruk i fremtiden.

— Det er flere måter å regulere forbruket på, sier Hansson.

Miljøpartiet mener det må bli slutt på at bilen er premissleverandør for byplanlegginga. Her er de på en picnicutflukt på toppen av Parko. Fra høyre: Rasmus Hansson, Hans Petter Horve, Birte Simonsen, Mira Svartnes Thorsen, Henriette Falkum og Elianne Brulid. Foto: Sondre Steen Holvik

— Men det er vel knapt en politisk vinnersak og si at forbruket skal ned. Hvilke virkemidler vil dere ta i bruk?- Den ene måten er å innføre avgifter på varer som er er miljøskadelige. Det betyr selvfølgelig avgifter på fossile brennstoffer, men det kan også bety at dukker som inneholder giftstoffer og elektroutstyr som er miljøskadelig skal koste mer. Et annet grep vi må ta er å ta ut mindre lønn og mer fritid.

Færre arbeidsplasser

Hansson viser til prognoser som peker på at mange tradisjonelle produksjonsyrker vil gå tapt og at det blir større knapphet på arbeid i fremtiden.

— Bare kikk over i hagen til naboen. Du ser ikke noen bak gressklipperen lenger. Flere og flere har kjøpt sjølgående gressklippere. Hvis disse prognosene slår til, og det tror vi de gjør, blir det en knapphet på arbeidsplasser. Arbeid er et gode som vi mener flest mulig må dele på. Gevinsten er mer fritid, sier Hansson. Og fortsetter:

— I dag er vi på jobb for å tjene penger så vi kan betale andre for å gjøre tjenester vi ikke har tid til å utføre sjøl. Det er ingen tvil om at det er lenge siden vi nordmenn ble lykkeligere fordi vi fikk økt kjøpekraft, sier Hansson.