Arild Smith-Tønnesen fra Domkirkens menighetsråd (f.v.) og stedfortredende oldermann Ove Sten Olsen fra Helgolandslauget besøkte nylig "verftsarbeiderne" Bjørn Sørensen, Magne Enggrav, Roald Flaten, Per Helland, Vetle Vislie og Kjell Iglebæk. Foto: Lars Hollerud
Siden 1964 hadde "Jylland" samlet støv under Domkirkens hvelv. Foto: Tore-Andre Baardsen
Vetle Vislie har gjort det meste av jobben. Foto: Lars Hollerud
Gjestene, Arild Smith-Tønnesen fra Domkirken (t.v.) og Ove Sten Olsen fra Helgolandslauget likte det de så. Foto: Lars Hollerud
Skip i miniformat byr på atskillig pirkearbeid. Foto: Lars Hollerud
Fregatten "Jylland" skinner igjen. Foto: Lars Hollerud

Verkstedet til minibyggerne i Kristiansand har de siste ukene hatt funksjon som tørrdokk og skipsverft.

På bordet står en modell av fregatten "Jylland", til minne om originalen som ankom Kristiansand 10. mai 1864 etter slaget ved Helgoland dagen i forveien. 437 danske soldater og sjøfolk var om bord, blant dem 15 døde og 52 sårede.

— 100 år senere mottok Domkirken denne praktfulle skipsmodellen av en delegasjon fra Hjørring. Det var en takk for behandlingen de sårede danskene fikk i Kristiansand, sier Arild Smith-Tønnesen.

Han sitter i Domkirkens menighetsråd, og var i forrige uke innom verkstedet til Kristiansands minibyggere for å se til hvordan det går med restaureringen av kirkeskipet.

— Jo takk, jobben er på det nærmeste ferdig, sa Vetle Vislie, minibyggeren som har hatt det meste av jobben med å få modellen av "Jylland" til å skinne igjen.

Tilfreds

Fornøyd med det han hørte og så var også Ove Sten Olsen, stedfortredende losoldermann i Helgolandslauget som hvert år minnes danskene som falt i slaget og som ble begravd på kirkegården i Kristiansand. Der ligger også de tre som senere døde av skadene, altså totalt 18 menn.

— Egentlig en enkel jobb, fortalte Vislie, som selv har velholdt egen trebåt siden 1947 og som lærte minibåtkunst da han bisto sin svigerfar, Ernst Hansen-Tangen, men den slags.

Det Vislie sa han i hovedsak hadde gjort, var å fjerne et anselig lag med støv, rettet noen rekkverk, stelt litt med tauverket og ikke minst laget nytt baugspyd.

Det gamle var nemlig knekt.

Nå gjenstår bare en ny skorstein, etter at den gamle en gang ramlet av og trolig ble tråkket flat av kirkegjengere.

Arrangementer

Arbeidskamerater omtalte Vetle Vislie som en beskjeden kar, og sa at han i praksis har foretatt en generaloppussing av kirkeskipet.

I løpet av april skal det heises opp igjen i taket over Domkirkens største rom med kurs mot alteret, som symbol på reisen gjennom livet og dets endelige mål.

I god tid til 9. mai altså, og markeringen av at 150 år er gått siden slaget ved Helgoland. Det skjer med egen gudstjeneste, militær kirkeparade og bekransning av minnesmerket på kirkegården.

Etterpå kan alle som vil, ta danskeferja og kjøre videre til Ebeltoft. Der ligger nemlig originalversjonen av fregatten "Jylland", som en vel bevart turistattraksjon.

10. og 11. mai lages et omfattende program i Ebeltoft, til ære for fregatten og dens besetning som deltok i sitt eneste sjøslag utenfor Helgoland. Motstanderne kom fra Østerrike/Preussen.