Stein Inge Dahn (V) Foto: Arkivfoto

Nå har et enstemmig Trafikksikkerhetsutvalg, bestående av medlemmer fra Statens Vegvesen, Fylkesmannen, Utrykningspolitiet, Kristiansand politi, Trygg trafikk og fylkeskommunen, vedtatt å sende brev for å be om fortgang i saken.

— Jernbaneverket gav klare signaler på at dette skulle løse seg, men når Vegvesenet tar kontakt, er de ikke like imøtekommende som når journalistene ringer, sier Dahn.

I november i fjor skrev Fædrelandsvennen om at Vegvesenet i åtte har forsøkt å låne et nedlagt jernbanespor i Havnegata til en midlertidig sykkelvei uten å lykkes. Jernbaneverket uttalte da at de ikke kunne svare på hvorfor de hadde nektet å låne ut sporet, men strategidirektør Lars Christian Stendal uttalte følgende:

Stein Inge Dahn (V) Foto: Arkivfoto

— Veivesenet må ta bare kontakt med meg, så skal vi se om ikke vi kan få til en grei og praktisk løsning.

- Lite framgang

Ifølge Dahn har det imidlertid vært lite framgang i saken.

— Veivesenet har krøpet for Jernbaneverket i åtte år. De har til og med lovet å sette sporet tilbake i gammel stand så fort behovet skulle melde seg, sier Dahn, som mener det hele er en revirtenkning fra Jernbaneverket som er helt uakseptabel.

— Når offentlige etater kommer med et løfte, så må de holde det. Sporet har aldri blitt brukt og er helt nedgrodd.

Lover svar innen sommeren

— Vi hadde håpet å gi et svar innen påske, men siden vi ikke har fått avklart alle forhold ennå, skal det holde hardt, sier Stendal, som lover en avklaring innen sommeren.

Ifølge strategidirektøren er det henvendelsen fra Voss Productions om muligheten for jernbanetransport av vann fra Iveland til containerhavna som gjør at Jernbaneverket ennå ikke kan godkjenne en midlertidig sykkelsti.

— Skulle det bli trafikk på sporet til containerhavna, vil dette sporet krysse området hvor sykkelstien er tenkt, og derfor må henvendelsen fra Voss besvares før vi kan si et endelig ja eller nei til sykkelsti, forklarer Stendal.

Vi må avklare om det er mulig å gi et stabilt tilbud til Voss vann, med alle de planene som foreligger for utbygging av ny E39 og ny havnegate i området, sier Stendal.

- Ingen revirtenking

Han benekter imidlertid at dette er revirtenking fra etatens side.

— Vår primære jobb er å sørge for at varer og gods vil gå på jernbanen. Blir det ikke noe av Voss-planene, bør dette kunne løses, sier Stendal.