Slik kjører en del biler som ikke vil betale for seg i bommen. Det er foreslått en ny bom på strekningen, men den kommer ikke først i forbindelse med ny bymiljøavtale som avløser dagens bompengeordning.
Biler som ikke vil kjøre i bommen, tar i stedet turen gjennom Møllevannsveien før de tar opp Gamle Flekkerøyvei og over Tinnheia. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi har bosatt oss her på Grim og tåler litt trafikk. Men nå har det som skulle være en vei for nærtrafikk blitt en hovedfartsåre, og vi setter store spørsmålstegn ved om det skal være lov, sier Anders Vedaa.

Trebarnsfaren bor i Gamle Flekkerøyvei. Her kjører både personbiler og tungtrafikk som ikke vil kjøre gjennom bommen på Grim og over Gartnerløkka.

— Vi har blitt en avlastingsvei for Gartnerløkka. Tungtrafikken tar av på Krossen og passerer både skole, barnehage og områder der det bor småbarnsfamilier. I stedet for å kjøre på en hovedvei, kjører de på en vei som ikke er tilrettelagt for tungtrafikk, sier Vedaa.

Han sier saken vekker stor irritasjon og at det også har vært tema i på skolen.

Vi var fornøyde da veien kom, fordi vi trodde den skulle bli en avlastingsvei. Men nå ser det ut til at den har blitt en påfyllingsvei i stedet for en avlastingsvei.

Nedgang

Statens vegvesen har foretatt flere trafikktellinger i området. De viser at det var en betydelig økning i trafikken på Grim etter at bomsatsene økte og rushtidstrafikken ble innført i 2013.

Fra november 2007 til november 2014, økte trafikken forbi Idda med tusen biler i døgnet.

Så kom den nye Tinneheia-veien ned til E 39 i 2014 (se kart under annonsen).

— Vi var fornøyde da veien kom, fordi vi trodde den skulle bli en avlastingsvei. Men nå ser det ut til at den har blitt en påfyllingsvei i stedet for en avlastingsvei, sier Anders Vedaa.

Slik kjører en del biler som ikke vil betale for seg i bommen. Det er foreslått en ny bom på strekningen, men den kommer ikke først i forbindelse med ny bymiljøavtale som avløser dagens bompengeordning.

De mener det trengs tiltak. En mulighet er enveiskjøring på den nye veien ned til E 39 fram til en ny bom kommer.

Bommer

Både i Statens vegvesen og Kristiansand kommune er de klar over problemet. Regionen melder hvert år inn hvordan trafikken gjennom bommene utvikler seg. Kommer den over et visst nivå, kan kommunen miste store summer i belønningsmidler.

«Det undersøkes med tellinger om en del bilister på Rv 9 som skal til E39 og vestover mot Mandal, sniker i bomringen. Hypotesen er at en del bilister kjører over Grim og ned på E39 via den nye veien fra Tinnheia.» står det i den årlige rapporteringen.

Men ifølge avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Johan Mjaaland, viser tallene til nå at trafikkveksten forbi Idda ikke har vært spesiell stor etter at den nye veien åpnet.

Dette viser en veldig negativ effekt av en bomplassering. Når folk kjører over Tinnheia, medfører det trafikkfarlige situasjoner.

— Det første året etter omlegging var det bare marginale endringer. Derfor har vi ennå ikke vurdert spesielle tiltak for å få ned trafikken, sier han.

Han legger til at det er foreslått bom på veien ned fra Tinnheia. Denne kan komme i 2018 eller 2019 i forbindelse med den nye bymiljøavtalen. Det er lite aktuelt før den tid.

— Det er en tung sak å skulle opprette en ny bom før bymiljøavtalen kommer, sier Mjaaland.

Biler som ikke vil kjøre i bommen, tar i stedet turen gjennom Møllevannsveien før de tar opp Gamle Flekkerøyvei og over Tinnheia. Foto: Kjartan Bjelland

KritiskMen selv om tallene fra Statens vegvesen ennå ikke viser noen kraftig vekst etter at den nye veien fra Tinnheia kom, er det likevel mange som er kritiske.

Makvan Kasheikal er en av initiativtakerne bak aksjonen «Nei til nye bomringer i Kristiansand».

— Dette viser en veldig negativ effekt av en bomplassering. Når folk kjører over Tinnheia, medfører det trafikkfarlige situasjoner. Politikerne kan ikke sitte og godta dette bare for å få inntekter fra bommen og belønningsmidler fra staten, sier han.

LES OGSÅ:

Tema i kontrollutvalget

Nedgangen i bommen på Grim blir tema i kontrollutvalget i Vest-Agder fylkeskommune. Spørsmålet er om regionen har meldt inn at liten vekst i biltrafikken kan skyldes at folk velger andre ruter.

Vidar Kleppe (Dem) leder kontrollutvalget i Vest-Agder fylkeskommune. Foto: Tor Erik Schrøder

— Vi har fått et tips og det må vi sjekke. Hvis det er slik at nedgangen i bommen skyldes at flere tusen kjører over Tinnheia, må det undersøkes om dette er rapportert inn til departementet. Dette handler om troverdighet og tillit til forvaltningen, sier Vidar Kleppe (Dem), leder i kontrollutvalget i Vest-Agder fylkeskommune.Johan Mjaaland i veivesenet sier at nedgangen i bommen på Grim har flere årsaker enn at folk kjører over Tinnheia

- Dette er langt mer komplisert enn som så. Vi har veldig mange målinger i området, og det er ikke slik at hele nedgangen i bomstasjonen skyldes at folk kjører over Tinnheia, sier Mjaaland.

Han legger til at trafikken også har gått ned lenger oppe på rv 9, noe som kan tyde på at nedgangen i bommen er reell.

Så langt Fædrelandsvennen har klart å finne ut av, har Kristiansand kommune informert departementet om at nedgangen på Grim kan skyldes sniking. Det kommer fram i den årlige rapporteringen om belønningsmidler.

LES OGSÅ:

Bekymret for sikkerheten

Trafikksikkerheten er også et tema på Solholmen skole

— Dette er en sak vi er veldig opptatt av. Vi er bekymret både for økt trafikk, høy fart og de tunge kjøretøyene på Møllevannsveien, sier Vigdis Klokseth, rektor ved Solholmen skole.

Vigdis Klokseth, rektor ved Solholmen skole. Foto: Jon Anders Skau

I Møllevannsveien er det elever som går langs veien på vei til skolen, og som må krysse veien.— Vi jobber mye med trafikksikkerhet og med å lære elevene rett adferd i trafikken. Samtidig oppfordrer vi også ungene til å gå til skolen. Vi gir et kurs i sykling på fjerde trinn, men det er foreldrene som velger når elevene skal begynne å sykle til skolen. Et lite barn på en sykkel ligger så lavt at man ikke ser dem gjennom sidevinduet, sier hun.

Skolen og fau har tatt opp de trafikkfarlige forholdene ved skolen med kommunen, det gjelder spesielt innkjørselen til skolen. Der er det gjort noen utbedringer, men skolen mener det må gjøres mer.

— Her er det en blanding av elever til fots, på sykkel eller sparkesykkel og biltrafikk. Det er innkjørsel for de som jobber på Grim eller Solholmen, og likeledes foreldre som i en travel dag skal levere barn på sfo. Det oppstår derfor lett trafikkfarlige situasjoner .