VENNESLA: — Trafikken i morgen- og ettermiddagsrushet er så stor at jeg må opp i 06-tiden om morgen for å lukke soveromsvinduet. Støyen er også plagsom om ettermiddagene. Jeg har måttet skifte til støyisolerte vinduer. Det er ekstremt mye bråk fra denne veien. Her må det iverksettes tiltak, krever beboer Martin Stig Malmbekk i Ålefjærveien. Han har samlet underskrifter fra 22 beboere og sendt til kommunen.

13.200 biler i døgnet

I dag har riksvei 453 fra Kilanekrysset i Vennesla sentrum og opp til Lomkjønn en årsdøgntrafikk (ådt) på 5000 kjøretøy. Når veien til Venneslaheia skal kobles på via tunnel, vil ådt stige med ytterligere 6500. Målinger gjort for Vennesla kommune viser at Ålefjærveien i fremtiden vil få en ådt på 13.200. — Det tilsvarer en trafikkbelastning som er over kravet til planlegging av en firefelts motorvei, påpeker plansjef Eivind Mauland i Vennesla kommune.

Frykter kollaps

KREVER TILTAK: 22 beboere langs Ålefjærveien har sendt klagebrev til Vennesla kommune på trafikkstøyen. Martin Stig Malmbekk (t.v.) samlet inn underskrifter og mener dagens trafikk er uholdbar. Han mener noe må gjøres. Her i samtale med Tormod Langeland. Foto: Frode Lindblom

I høst foretok veivesenet radartellinger i Kilanekrysset, som kommunen beskriver som en flaskehals i dag. Vianova har i tillegg stått for manuelle målinger for kommunen i utredningsarbeidet med tunnel fra Ålefjærveien til Breimyr på Erkleiveien i forbindelse med et nytt boligområde. De ferske tallene viser at trafikkbelastningen blir så stor at man frykter riksveien vil kollapse.— Det er en elendig kvalitet på veien i forhold til trafikkmengden, sier Mauland.

Boliger i Venneslaheia

Administrasjonen i Vennesla kommune har advart politikerne, men ikke blitt hørt. Politikerne vil ha tunnel fordi de ellers frykter det blir trafikkaos i sentrum.

— Vi har analysert trafikkstøy og vil synliggjøre konsekvensene av boligutbygging i Venneslaheia. Ålefjærveien vil gå fra gul til rød støysone, sier plansjefen.

KRITISK PUNKT: Rundkjøringen i Kilanekrysset er flaskehalsen på Ålefjærveien. Her møtes trafikken fra alle kanter i Vennesla. Krysset vil på sikt også ta i mot trafikken fra Hunsøya. Foto: Frode Lindblom

På sikt vil Kilanekrysset og riksveien mot Ålefjær og Ryen også ta i mot kjøretøy fra Hunsøya med den planlagte nærings— og boligutbyggingen der.Trafikken på Ålefjærveien har to tyngepunkt.

— Det er veldig stor trafikk mellom klokka 06 og 08.30 om morgen når alle skal ut av Vennesla på jobb. Så begynner ettermiddagsrushet i 14.30-tiden og varer gjerne i tre timer, sier Martin Stig Malmbekk.

Plaget av veistøv

Han mener også veistøv er et stort problem, spesielt vinterstid.

— Jeg må ofte bytte filteret i varmepumpa. Det er helt svart, sier han.

Tormod Langeland er nabo. Huset hans ligger noe mer inntrukket fra veien.

— Jeg merker ikke trafikken så godt som Malmbekk. Det jeg frykter mest er konsekvensene av tunnelen de vil bygge rett bak her, sier Langeland.

Fædrelandsvennen har vært i kontakt med samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose. Han er kjent med trafikktettheten på riksveien mellom Vennesla og Kristiansand. Men fylkeskommunen som veieier har foreløpig vist liten interesse til tunnelplanene i Vennesla og trafikkbelastningen på Ålefjærveien.

I januar skal saken opp i plan- og økonomiutvalget i Vennesla. Da vil politikerne bli forelagt og må ta stilling til alle forhold knyttet til tunnelalternativet.