KRISTIANSAND: Både fremskien og bakskien prydes av en brunette som er antrukket for en dag på stranden, ikke en heseblesende tur ut i kulda.

— Jeg vil tro det gir ekstra motivasjon å gå på disse skiene. Dessuten synes nok noen det er kult å ha et ekstra par de kan vise fram for kameratene på fellestrening, forklarer selger Kjartan Konradsen ved varehuset G-Max i Sørlandsparken.

Kan lettkledde skidamer få deg ut i sporet? Si din mening i debatten under saken eller stem i avstemningen til høyre for saken!

Skøyteskien med tilnavnet «Extra Hot» lanseres som den perfekte gave før søndagens farsdag. Men et par dager etter ankomst butikk har det ikke vært noe renn etter de halvnakne skiene.

PYNTER OPP VEGGEN: De nye skøyteskiene er siste skrik på en ellers traust skivegg i tradisjonelle kulører. Foto: Vegard Damsgaard

— Nye kundegrupperIkke alle nordmenn er født med ski på beina. Noen trenger et ekstra puff for å komme seg ut av godstolen og over i kondomdressen.

— Vesentlig flere er interessert i å trene langrenn enn før, så da må vi ha ski rettet mot nye kundegrupper, forklarer Terje Langli til Fædrelandsvennen.

Den tidligere langrennsløperen fra Steinkjer ble VM- og OL-mester på tidlig 90-tall. I dag er han importør og innehaver av One Way Norge, i et verdensomspennende konsern som satser litt friskere enn de fleste, både hva farger og design angår.

Vurderer kvinnemodell

- I likestillingens navn bør dere vel lansere en ski for mor?

— Mange damer har spurt oss om det, så det får vi vurdere, svarer Langli.

Han tviler på om det noe pikante skimarkedet er umettelig. Derfor lages heller ikke skien i et stort antall, den skal snarere fungere som et blikkfang på skiveggen i butikken.

Det er ikke første gang lettkledde kvinner har prydet ski, men fenomenet har tidligere vært forbeholdt alpint og snowboard. Nå har også langrennssporten mistet dyden.

ski.jpg Foto: Vegard Damsgaard