KRISTIANSAND: – Under ferden mot byen falt det små glasspartikler ned i setet og på gulvet. Jeg satt bare og ventet på at glassene skulle kollapse og falle inn i bussen eller ut mot gata, sier passasjer Folke Trydal til fvn.no.

Han var et av de sjokkerte vitnene om bord på metrobussen som går fra Voiebyen til Hånes. Trydal gikk på bussen ved Briggveien og oppdaget umiddelbart de knuste vinduene.

Varslet sjåføren

– Jeg gikk fram til sjåføren ved første tilgjengelige busstopp. Jeg ville ikke forstyrre ham i fart. På busstoppet gjorde jeg ham oppmerksom på de to knuste vinduene. Han så bare på meg og svarte ikke, forteller Trydal.

Andre passasjerer gjorde også sjåføren oppmerksom på de pulveriserte glassene. På et tidspunkt gikk sjåføren bak for å undersøke skaden sammen med en passasjer. Etterpå satte han seg bak rattet og kjørte videre.

– Ekstremsport

– Det var da jeg virkelig ble skremt. Han skulle umiddelbart ha kontaktet sentralen og skaffet en ny buss. For meg fremstod dette som ekstremsport. Tenk om vinduet hadde falt over en passasjer inne på bussen, eller veltet over en fotgjenger langs veien, sier Trydal.

Trydal skulle egentlig gå av bussen ved Hovedgårdstunet i Vågsbygd, men ble med bussen inn mot byen fordi det var flere barn om bord på bussen.

– Jeg fryktet at de skulle bli skadet og ble derfor igjen for å passe litt på. Jeg gjør mine tanker om hva som kunne skjedd langs fortauene i Markens, sier Trydal.

Han sier de krakelerte vinduene begynte for alvor å gi etter da bussen nådde havna.

– Da drysset det glass ned på gulvet mens vi kjørte. Som passasjerer kan vi ikke finne oss i slikt. Galskap, oppsummerer Trydal.

– Forsvarlig

Administrerende direktør i Nettbuss Sør, Anders Roger Øynes, sier den aktuelle sjåføren vurderte det som forsvarlig å kjøre med de knuste vinduene.

– Sjåføren meldte ifra til driftssentralen at han hadde vært borti noe, men han vurderte det ikke som en nødsituasjon. Han kjørte derfor inn til byen hvor bussen ble byttet ut. I morgen vil vi gå gjennom saken for å vurdere om det ble tatt en korrekt beslutning. Det hender ofte at ruter knuses. Da er det standardprosedyre at man kjører til nærmeste sted hvor det er naturlig å bytte buss, sier Øynes.

Han ønsker likevel å beklage dersom passasjerer opplevde turen som ubehagelig.

– Det er ikke greit dersom folk føler seg utrygge. Vi forsøker derfor å ta lærdom av slike episoder, sier Øynes.