VENNESLA: Onsdag denne uken stilte Siri Kit Ingebretsen seg opp på et busstopp i Vennesla sentrum for å ta bussen til Krossen, der hun jobber. Bussen skulle egentlig gå 10.59, men da klokken hadde blitt 11.09 begynte Ingebretsen å lure.

— Så da ringte jeg trafikkopplysningen. De sa de skulle finne ut hva som hadde skjedd, og satt meg på vent i 25 minutter. Da kunne de bekrefte at bussen ikke hadde kjørt i det hele tatt, forteller Ingebretsen.

Reisegaranti

Hun ba om å få snakke med Agder kollektivtrafikk, noe hun etter hvert fikk. Der fikk hun beskjed om at hun kunne benytte seg av reisegarantien deres, som sier at dersom bussen er over 20 minutter så kan man ta drosje for opp til 500 kroner på AKTs regning.

— Men det er noe jeg må legge ut selv, og så i etterkant søke om å få det dekket. Og jeg har ikke mulighet til å ta sjansen på det, fordi man kan få et avslag, slår Ingebretsen fast.

(Les mer under brevet)

Slik ser brevet ut.

Bekreftelse

Hun ringte etter hvert jobben for å fortelle at hun ikke kom på jobb i tide, grunnet bussproblemene. Etter hvert kom hun seg med en buss, men kom over en time forsinket til jobb.

— Men jeg ba Agder kollektivtrafikk om en skriftlig bekreftelse på at bussen ikke hadde kjørt, som jeg kunne vise til min arbeidsgiver, sier Ingebretsen.

Og bekreftelsen fikk hun.

«Det bekreftes at bussavgang klokken 10.59 i rute 30 fra Vennesla i dag 19.januar, ikke ble kjørt,» står det i bekreftelsen hun fikk fra AKT.

Frustrert

Noen grunn for hvorfor bussen ikke kjørte den oppsatte ruta, fikk ikke Ingebretsen. Hun føler at hun ikke kan stole på bussen, og er veldig frustrert.

— Jeg synes dette er helt på tryne. Jeg har ikke lappen, og er avhengig av å ta buss. Jeg må jo omtrent gå en time før for å være sikker på rekke frem til jobb i tide, sier Ingebretsen.

Trafikksjef i Nettbuss Sør, Oddvar Abrahamsen, opplyser at det er menneskelig svikt som er grunnen til at bussen aldri dukket opp.

— Det var en sjåfør som hadde rotet bort en ruteplan. Han skulle ha noe ekstrakjøring, også har det blitt noen misforståelser mellom sjåføren og driftssentralen. Det er et arbeidsuhell, men det er klart, det skal jo ikke skje. Men i en verden med mennesker så er det sånn som kan skje, påpeker Abrahamsen.

Klager

Han legger ikke skjul på at de har fått en del klager siden oppstarten.

— Men det er jo egentlig bra at folk klager. Det er mye verre at de ikke sier i fra. Når de klager til oss kan vi jo få justert feilene. Vi blir ikke sure når folk klager, sier Abrahamsen.

Agder Kollektivtrafikk som er Netbuss oppdragsgiver har også mottatt en del klager.

— Men antall klager har gått ned de siste dagene. Men noe er det fremdeles, sier administrerende direktør Siv Wiken, i Agder kollektivtrafikk, til fvn.no.

Loggfører

Hun understreker at alle klager, både muntlige og skriftlige, loggføres og tas med til Nettbuss for gjennomgang.

— En del av klagene kan tilskrives vær –og føreforhold. Men det har også vært avvik som kan tilskrives oppstart, påpeker Wiken.

Klagene gjennomgås for at Agder kollektivtrafikk og Nettbuss sammen kan finne løsninger på de problemene de måtte ha.