ÅMLI: — Motoren sveiv greit på mandag i 20 minus. Men på tirsdag var det 32 minusgrader og da var det ikke liv i bilen, sier Sigurd Ringvoll, bosatt på Dølemo i Aust-Agder.

Dieselen tykner

Ringvoll holder på å bygge på for tiden, og hadde isolasjon og markplater liggende. Med fire kilowatts-ovnen under bilen og isolasjon, markplater og presenning rundt, fikk han start på bilen etter cirka fire timer, sammen med en kraftig boost med strøm.

Forklaringen på hvorfor motoren ikke ville svive mener Ringvoll har med at dieselen levrer seg ved svært lave temperaturer.

— Jeg vet ikke sikkert, men det kan ha med at dieselen som en kjøper på kysten har mindre parafin i seg og derfor tykner fortere.

- Et kuldehull

Dølemo er en kald plass. Nyttårsaften var det 28 minusgrader.

— Det er et kuldehull, så her kan vi ofte gange kuldevarselet med to, sier Ringvoll.

Neste uke er det meldt opp 35 minusgrader i innlandet av Agder. Ringvoll slipper nok å gange tallet med to denne gangen. Da blir det i såfall ny norsk kulderekord. Den gamle er på 51,4 i Karasjok i 1886. Men kaldt blir det.

— Jeg har ikke pakket bort isolasjonen ennå nei, forsikrer Ringvoll.