— Hunnedalsveien er i ferd med å bli tilfredsstillende. Bedre fylkesvei 42 mellom Tonstad og Helleland er også viktig for næringslivet, vi som bor i Sirdal og rogalendinger som skal besøke oss, sa den nye ordføreren i Sirdal i Vest-Agder, Jonny Liland (Ap), under befaring i dag onsdag, skriver Aftenbladet.no.

Veistrekningen trafikkeres også daglig av skolebuss fra Tonstad til Eigersund samt av fastboende på Gya. Slik veien er nå må man regne med stengning omkring fem ganger i året; oftest på grunn av stein- eller snøras.

I april gikk fylkestinget i Rogaland inn for forlenge den nye, planlagte rassikringstunnelen ved Gyavatnet fra 500 til 1000 meter. Dermed blir også veibiten der en brøytesjåfør ble tatt av ras i vinter erstattet med tunnel.

Aprilvedtaket var betinget av finansieringshjelp. Vertskommunen Eigersunds har bunnskrapt kommunekasse og kunne dessverre ikke hjelpe. Men Sirdal har et solid kraftfond som blant annet kan brukes til nettopp infrastruktur. Saldoen er riktignok under 50 millioner, men med årlige, konsesjonsbestemte påfyll fra Sira-Kvina kraftselskap kan kraftfondet trygt låne uten at det resulterer i greske tilstander.

— Vår kostnad ved å forskuttere for Rogaland er beregnet til rundt fem millioner kroner, sier Liland. Da forutsetter han at Rogaland innfrir forutsetningene om tilbakebetaling av 40 mill. i 2014 og 10 mill. i 2015. Før refusjonen skal Rogaland betale 95 mill. kroner av egen kasse og 80 mill. av en statlig bevilgning.

Hvis alt går som planlagt håper samferdselssjef Gunnar Eiterjord på anleggstart rundt årsskiftet 2012/2013. På begge sider av tunnelen er det planlagt utbedring av i alt 1860 meter. I tillegg kommer enkelte punktutbedringer nærmere Helleland.

- Hva blir den neste fylkesveien Sirdal eventuelt skal sponse? Kanskje i retning Flekkefjord?

— Ja, det jobbes med planer for mer rassikring Fv 42 Tonstad- Haughom. Vi får håpe Vest-Agder ser hva som skjer her ved Gyavatnet, svarer ordfører Jonny Liland.