KRISTIANSAND: — Det er ikke disse vi mener når vi snakker om ”matpakkekjørere”. De kjører jo sammen. Blir det slik vi ønsker kommer denne familien til å komme raskere frem i trafikken, sier leder i Naturvernforbundet, Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.

Kjemper for nyttetrafikken

Hun føler seg misforstått etter å ha lest kritikken fra familien Formo i Søgne og presiserer igjen at forbundet ikke ønsker å komme den såkalte nyttetrafikken til livs.

— Veien er for dem som må kjøre. Da vi talte biler i dag tok vi ikke med dem som kjørte alene i rørleggerbiler, lastebiler eller andre ”håndverkerbiler” med to seter og verktøy i bagasjerommet. Denne nyttetrafikken er også blant dem som vil tjene på at flere reiser kollektivt, sier Ulltveit-Moe.

Vei vil ta 15 år å bygge vei

Det var de som ble talt som ”matpakkekjørere” som ifølge Ulltveit-Moe utgjorde 67 prosent av den totale trafikken. I løpet av to timer kom det 1318 privatbiler med en person i bilen forbi tellepunktet på Fidjane. Totaltallet, som inkluderer lastebiler og firmabiler, ble 1939. — Det er vel flere av dem som kjører alene som også har vært i barnehage og SFO med unger?

— Det vil alltid være noen privatbiler som bruker veien, men vår løsning er uansett billigere, raskere og mer miljøvennlig enn å bygge ny firefeltsvei. Å bygge en slik vei vil ta 15 år, noe som betyr 15 år med kø. I stedet bør man satse på å bygge ut kollektivtilbudet. Fra Nodeland til Kristiansand tar det ni minutter med toget, men det går dessverre altfor sjelden, sier Ulltveit-Moe.