KRISTIANSAND: — Hallo?
Mobiltelefonen til butikkselger Kai Reinertsen (24) ringer, og han må skritte ut av butikken og helt ut til den andre sida av gangen for å ta samtalen.
Nybygget foran Sørlandssenteret, ledet av entreprenøren Veidekke, er nemlig så massivt at mobilsignalene dovner hen.
— Slik har det vært i hele år, sier han.
Da vi ringte Telenorbutikken for å høre om ryktet stemte, ble selve telefonsamtalen bekreftelsen vi trengte:"Jeg hører deg ikke, vent litt, det er så dårlig dekning her," svarte betjeningen.
Vi bestemte oss for å kommunisere på gamlemåten, og tok en kjøretur ut til senteret.
"Ingen tjeneste"
På vei innover i gangene mister vi så mange prikker at man skulle tro UP hadde gjemt seg bak en kjøpesenterpalme.
Vi går inn i Telenorbutikken, og straks mister vi signalet helt.
Vi føler oss litt som mannskapet på Apollo 13, i radioskygge bak månen.
Signalikonet på mobilen erstattes så av budskapet "ingen tjeneste". Men bak disken er likevel Reinertsen mer enn tjenestevillig. Han er blitt vant til å ta med kundene ut av butikken når telefoner skal testes.
— Våre egne telefoner må vi ha liggende her, helt i utkanten av lokalet, for i det hele tatt å motta signal, sier Reinertsen.
Like ille hos naboen
— Dette er kanskje den verste plassen på hele bygget, bekrefter daglig leder for Telenorbutikken, Vidar Lund.
I nabobutikken Elite foto står Bente Egeli og Knut Wintersborg. De mangler også kontakt med verden der ute.
— Dekningen er helt elendig, vi må helt ut i døråpningen, sier de.
Det samme kan Trine-Lise Vabo bekrefte, som står i apoteket på den andre sida av Telenorbutikken.
— Det blir verre og verre, jo lenger inn i butikken du kommer, sier hun.
- Ser ironien
— Vi ser selvsagt ironien i dette, sier kjedeleder for Telenorbutikkene, Tor Ole Karlsen i Kjedehuset, franchisehovedkontoret for seks telekjeder.
Bakgrunnen for denne midlertidige dårlige dekningen, ombyggingen av senteret, har de vært smertelig klar over i hele 2012.— Telenor planlegger å sette opp en ny mast, den er rett rundt hjørnet, sier han.
Men rundt hjørnet - over hele Sørlandsparken - står det imidlertid allerede en håndfull mobilmaster.
Det er likevel ikke nok.
— Vi er i ferd med å løse dette, og i oktober setter vi opp signalforsterkere inne i selve kjøpesenteret, såkalte repeatere, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.
Dermed slipper forhåpentligvis telefonselgeren å gå like rundt hjørnet for å ringe.