SETESDAL: — Jeg har ingen tro på at Statens vegvesen vil spare mellom 35 og 40 millioner kroner på det nye prosjektet. Vi tapte 20 millioner kroner på vår kontrakt gjennom fem år. Jeg stiller meg spørrende til om Statens vegvesen klarer å håndtere drift og vedlikehold av veinettet bedre enn det private markedet, sier Erlend Aksnes , avdelingsleder ved avdeling for vei, verksted og transport hos entreprenøren Risa. Entreprenøren hadde en kontrakt på 105,6 millioner kroner.

Erlend Aksnes, avdelingsleder ved avdeling for vei, verksted og transport hos entreprenøren Risa. Foto: Risa

Aksnes er kritisk til Statens vegvesen sitt prøveprosjekt i Setesdal, som skal spare veivesenet for millioner av kroner.

Prøveprosjekt

Lørdag 27. oktober skrev Fædrelandsvennen om det nye brøyteprosjektet i Setesdal, der Statens vegvesen selv skal ha ansvar for å befare veiene i Setesdal og kalle ut mannskaper. Gjennom fem foregående år har dette vært hovedentreprenørens Risa sitt ansvar. Veivesenet har skrevet kontrakter med 39 firmaer og enkelforetak som skal stå for brøyting og helårs veivedlikehold fram til 2018. Disse kontraktene ble tidligere inngått med Risa.

— Veibudsjettet i Setesdal bør være åpent, slik at vi som entreprenør og andre kan følge med på utviklingen av prøveprosjektet, ikke bare veivesenet selv. Jeg tror ikke veivesenet vet de reelle kostnadene med dette prosjektet, mener Aksens.

Gikk til rettssak

— Dere tapte selv 20 millioner kroner. Hva skjedde?

— Det ble gjort en kalkuleringsfeil. Vi tok saken til rettsvesenet for å få tilbake de 19,7 millioner kronene. Dette handlet om forståelsen av kontrakten. Risa tapte, men slapp å betale omkostninger på grunn av tvil om saken, påpeker Aksnes.

— Ønsket Risa den nye kontrakt i Setesdal?

— Vi ville gitt en pris på kontrakten hvis den hadde blitt lyst ut. Vi har tatt læring av feilen vi gjorde, og ville ha gitt rett pris til Statens vegvesen, sier avdelingslederen.

Prosjektleder Sigurd Wiberg, i Statens vegvesen. Foto: Tormod Flem Vegge

— Realistisk målsetting

Prosjektleder Sigurd Wiberg i Statens vegvesen har ansvar for drift og vedlikehold av veinettet i Setesdal. Han forteller at den nye veivedlikeholdskontrakten for Setesdal gjennom seks år, er på totalt rundt 185 millioner kroner. Av denne summen er 145 millioner kostnader knyttet til kontrakter med de 39 underentreprenørene.

— Vi har som målsetting å spare 35-40 millioner kroner. Denne målsettingen tror vi er realistisk. Det er ingen signaler som tyder på noe annet, sier Wiberg.

— Så på det åpne markedet ville kontrakten kostet adskillig mer?

— Vi mener det, ja.

— Vil dere ha åpenhet rundt budsjettene for veivedlikeholdet i Setesdal?

— Eksterne konsulenter skal evaluere prosjektet fortløpende, og blant annet se på økonomien, sier prosjektlederen.

— Når det gjelder besparelser, vil været avgjøre det endelige resultatet. Seks vintere med mye aktivitet, vil gi et vesentlig dårligere resultat enn snillere vintere, understreker Wiberg.