OSLO – Det siste utviklingstrekket er at hackerne i større grad infiltrerer privatpersoners e-postkonto. Før fikk man gjerne svindelbrev fordekt som e-post fra store og seriøse konsern som banker og forsikringsselskap. Budskapet var at man skulle få store summer om man ga fra seg person— og kontoopplysninger, sier digitalpolitisk rådgiver i Forbrukerrådet, Svenn Richard Andersen .Men ifølge Andersen har hackerne skjønt at sannsynligheten for respons er større om folk får e-post fra personer man kjenner og har tillit til

– Det er også en utvikling at man spiller mer på folks dårlige samvittighet fremfor grådighet. Mens folk tidligere responderte fordi man ble lovet store pengesummer, forsøker man nå å utnytte folks barmhjertighet og gode vilje, sier Andersen.

Ifølge Andersen skjer svindelen ved at tiggerbrevet er infisert med virus. I det man åpner e-post eller vedlegg, legger viruset seg inn på datamaskinen. Hackeren kan på den måten sende ut e-post fra eierens konto.

– All teknologien går fremover. De som driver med svindel, forsøker med kreative løsninger å utnytte dette. Vi gir råd, men folk må til syvende og sist passe på seg selv, sier Andersen.