Langs den den nye Varoddbroa (til høyre), vil det bli lagt en helt gang- og sykkelvei, som kobles sammen med Narviga via ei bro. Foto: Statens vegvesen
Arild Mortensen vil ha sykkelveien inni Varoddbroa. Foto: Lars Hoen

Hvor mener du den nye sykkeltraseen bør gå? Skriv din mening under i artikkelen.

KRISTIANSAND: — Den nye gang og sykkeltraseen blir brattere, lengre og mer værutsatt enn dagens løsning. Det er ikke slik man får folk til å sykle.

Det sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, leder for Naturvernforbundet i Kristiansand.

Sammen med Eyvind Danielsen, leder for Framtiden i våre hender i Kristiansand, går hun nå hardt ut mot Statens vegvesens planer om ny gang- og sykkeltrasé langs den nye Varoddbroa, broa som etter planen skal stå ferdig i 2017. Traseen skal legges på sørsiden av den nye broa, for å gi plass til kollektivfelt på broa som ble ferdigstilt i 1994. Se bilde av hvordan den nye traseen er tenkt ved å bla i bildene øverst i artikkelen.

Foreslår bro under broa

— For oss som kommer fra Søm og Rona, skaper den nye traseen en omvei på rundt 300 meter. Man skal jo lage snarveier for syklistene, ikke omveier, påpeker Danielsen.

De to miljølederne foreslår i en høringsuttalelse til kommunen at det legges gang- og sykkeltrasé under 1994-broa. "Med glassvegger vil syklistene kunne sykle tørt, lunt, raskt og trygt på en strekning som i dag er svært værutsatt", skriver de.

— Vi bor i en kommune med egen sykkelstrategi og sykkelhandlingsplan. Man kan ikke bruke 550 millioner kroner på ei bro som gir en dårligere løsning for syklistene, sier Ulltveit-Moe.

- Vil oppleves utrygt

Asbjørn Heieraas, i Statens vegvesen. Foto: Tormod Flem Vegge

Asbjørn Heieraas i Statens vegvesen forteller at de har sett på mulighetene for å legge gang— og sykkelvei under 1994-broa.- Det er ikke mulig å henge traseen under broa, på grunn av brosøylene. I så fall må den legges litt på siden. Men forslaget ble forkastet i en tidlig fase av planleggingen. For det første er det krav til at seilingshøyden skal være over 30 meter. Det andre momentet er at syklistene og fotgjengere nok vil oppfatte det som utrygt ikke å bli sett fra veien. Det kan jo for eksempel skje ulykker og voldtekter. I tillegg er det ikke lovlig med kameraovervåkning, sier Heieraas.

- Forbedrer planene

- Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender vil alternativt beholde dagens trasé. Hva tenker du om det?

— Da blir det ikke plass til de planlagte kollektivfeltene. Vi ønsker et sykkelveisystem som er best mulig. Vi er åpne for innspill, men vi må forholde oss til hva som er mulig å få til, sier Heieraas.

Vil ha vei inni broa

Arild Mortensen, som bor på Tveit, kontaktet nylig Fædrelandsvennen med forslag om å legge en gang- og sykkelvei inni Varoddbroa, enten inni 1994-broa eller inni den som skal bygges.

— Vinden kan være ganske sterk på Varoddbroa, og det kan være ufyselig å gå og sykle over den. Broa er hul, og det går jo kabler og rør gjennom den. Så vidt jeg vet, så er det mulig å kjøre gjennom den. Hvis alle kabler og rør ble lagt inni den ene av broene, kunne den andre blitt brukt som sykkelsti innvendig, sier Mortensen til Fædrelandsvennen.

Asbjørn Heieraas, i Statens vegvesen, forteller at det er mulig å gå gjennom broa brygget i 1994, men at man må krype for komme til endene.

— Hadde dette vært tenkt på da vi konstruerte den, så hadde det kanskje vært mulig å gjennomføre. Vi ville imidlertid hatt problemer med at fotgjengere og syklister ikke blir sett fra veien, noe som skaper usikkerhet for dem, sier prosjektlederen.

Høringsfristen for å komme med uttalelser angående den nye Varoddbroa gikk ut fredag.

Hvor mener du den nye sykkeltraseen bør gå?