KRISTIANSAND : Veisjef i Vest-Agder, Johan Mjaaland, lovet langfredag en gjennomgang av rutinene for bomberedskap i tunellene etter at teknisk svikt førte til bomstans i Oddernestunnelen i én time og 16 minutter skjærtorsdag 28. mars og til kjempekø i Baneheitunnelen 7. mars.

Mjaaland sier følgende til Fædrelandsvennen tirsdag:

— Vi har satt i gang en gjennomgang av dette nå. Fagfolk er kontaktet, og i løpet av et par dager regner jeg med å ha fått gode svar på hva vi skal gjøre videre. Det har ikke vært noen diskusjon om å endre på rutinene før, og de to tilfellene vi har hatt i det siste inntreffer usannsynlig sjelden.

Usikkert utfall

Leder for kontrollutvalget i Vest Agder fylkekommune, Vidar Kleppe, kalte det en skandale at Statens vegvesen ikke har en beredskap som sikrer handling i løpet av 10-15 minutter. Dagens ordning med entreprenøren i Otera har et krav om innsatstid på én time, en ordning som har vart de siste ti årene.

- Hva tenker du om Kleppes karakteristikk av dagens ordning?

— Det vil jeg avstå fra å kommentere.

- Kan veivesenet leve med at en elektriker måtte dra helt fra Arendal for å åpne bommen manuelt i Oddernestunnelen?

— Det er naturlig at vi tar en gjennomgang av rutinene etter dette. Men det er for tidlig å si hva utfallet blir.

- Har høy prioritet

Koordinator for drift i Statens vegvesen, Tor Alf Høye, sier at å ordne opp i forholdet har høy prioritet:

— Vi må få klarhet i om noe av det tekniske utstyret i tunnelene må skiftes ut. Og så må vi selvsagt vurdere dette med å få inn en beredskapsordning.

- Har dere noen sanksjonsmuligheter overfor entreprenøren?

— I alle kontrakter er det en form for sanksjonsmuligheter, og bøter er en av dem. Men nå må vi først ta en skikkelig gjennomgang av hva som har skjedd.

- Burde ikke dette vært gjort allerede?

— Som sagt, dette har høy prioritet hos oss. Men vi trenger noen dager til på oss, sier Høye.