KRISTIANSAND: — Flere rektorer mener at det er utfordrende å håndtere et økende antall søknader om elevpermisjoner utenom feriene. Lovverket er blitt tolket veldig liberalt, og det har vært vanskelig for rektorene å si nei. Derfor anbefaler vi at oppvekststyret starter et arbeid med å redusere antall elevpermisjoner, sier oppvekstdirektør Arild Rekve.

Leder for Kristiansand kommunale foreldreutvalg (KOMFUG), Merete Fauchald tror at foreldrene vil reagere på en strengere praksis.

— De fleste foreldre ønsker å beholde muligheten til å søke om elevpermisjoner. Det er en del foreldre som jobber turnus og som ikke har fri samtidig med barna, og det er foreldre som trenger et avbrekk i en travel hverdag. Dessuten øker ofte reiseselskapene prisene i skoleferiene, forklarer Fauchald.

- Må lære noe

Merete Fauchald mener at en eventuell innstramming av lovverket bør innebære en god begrunnelse for permisjon, og forpliktelser fra foreldrenes side.

— Jeg har selv en mann som jobber turnus, og har to barn i skolealder. Jeg setter pris på muligheten til å kunne søke om elevpermisjon, men det forutsetter er visst ansvar. Dersom man ber om elevpermisjon bør det skje med en god begrunnelse og en forutsetning om at elevene lærer noe i tiden de er borte fra skolen. Så lenge man har slike krav bør man kunne få permisjon.

Hun mener at det faglige tapet er større når barna er borte en periode fra ungdomsskolen enn barneskolen.

— Når vi har bedt om elevpermisjon fra ungdomskolen stilles det massive krav, og vi har tatt ansvar for å hente inn ukeplaner. Når vi kom hjem leverte sønnen min en rapport til skolen.

Likebehandling

Oppvekstdirektøren mener at det er viktig å sende et signal om at det er viktig å gå på skolen, og viser til to mulige modeller for håndtering av elevpermisjoner – Oslomodellen og Moltemyrmodellen.

Oslomodellen legger opp til redusert fravær og likebehandling av søknader om elevpermisjoner. Modellen legger klare føringer for hvor strenge skolene skal være.

Moltemyrmodellen legger også opp til redusert fravær, men har innført fleksible høstferier og vinterferier.

— Oslo-modellen innebærer et mer firkantet regelverk, og da blir likebehandlingen mellom elevene bedre. Moltemyrmodellen er mer fleksibel, men innebærer også en del utfordringer for skolen med tanke på administrering, spesielt i større byer, mener Arild Rekve.

Skeptisk

Leder i Utdanningsforbundet i Kristiansand, Arnulf Andersen er skeptisk til Oslo-modellen.

— En slik modell vil innebære et papirarbeid ut av en annen verden for lærerne.

Nestleder i oppvekststyret, Eva Kvelland (V) er også skeptisk til modellen siden den innebærer sterk sentral styring. Samtidig synes hun at det er viktig å vurdere håndteringen av elevpermisjoner.

— Bedre kjøpekraft og økte kulturelle og religiøse forskjeller har gjort at flere søker om elevpermisjoner. I en slik utvikling må en kunne oppfordre foreldre til å ta ansvar for at elevene får en forsvarlig opplæring.