KRISTIANSAND: – Vi er sterkt kritisk til at Statens vegvesen ikke viser vilje til i det minste å utrede alternativet, der den gamle broa over jernbanen ved Gartnerløkka forsterkes og utvides og brukes som firefelts europavei vestover fra Gartnerløkka. Våre beregninger viser at denne løsningen kan bli 700 millioner kroner rimeligere. Besparelsen kan bli ytterligere 160 millioner kroner dersom alternativet også gjør at anleggsarbeidene kan ferdigstilles to år tidligere, sier regiondirektør Gunnar E. Nøding i Rom Eiendom, som er eiendomsselskapet til NSB.

Det er flere grunner til at Statens vegvesen ikke en gang vil utrede et alternativ som innebærer å bruke den gamle, lave broa som ny europaveitrasé. Den nyere høybroa over området skal uansett rives.

Avviser besparelse

– For det første mener vi at besparelsen i kroner vil bli lik null og ikke 700 millioner. Det henger blant annet sammen med at Rom Eiendom ikke har tatt høyde for at det må bygges to nye planfrie kryss i begge ender av broa, slik kravet vil være til en fremtidsrettet og sterkt trafikkert europavei. En bro som ble bygd før krigen, ville måtte strippes helt ned og nærmest bygges opp på nytt. Erfaringer med gamle broer, som for eksempel Varoddbroa, har vist at det med jevne mellomrom vil bli påkrevd med omfattende vedlikehold. Da ville den eneste veien gjennom sentrum måtte stenges, noe som vil være utfordrende med opp mot 50.000 biler i døgnet, sier Asbjørn Heieraas i Statens vegvesen som er prosjektleder for Samferdselspakken i Kristiansand.

– Sammen med Jernbaneverket har vi fått utarbeidet en tilstandsrapport som sier at broa er i god stand, og vil kunne stå i generasjoner. Da holder ikke argumentet om at broa er gammel, sier Gunnar E. Nøding.

– Broa er for lav

Asbjørn Heieraas fremholder at den kanskje aller viktigste grunnen til at de ikke vil bruke tid og penger på å utrede bruk av den gamle broa, er at Jernbaneverket har varslet at de vil komme med innsigelser mot fremtidig bruk av broa fordi høyden over jernbanesporene er for liten.

– Dersom vi satser på et alternativ der det varsles innsigelser, vil resultatet bare bli at hele veiutbyggingen blir kraftig forsinket, sier Asbjørn Heieraas.

– Fullstendig feil

– Statens vegvesen har valgt bort alternativet med gamlebroa på feil grunnlag. Det Jernbaneverket faktisk har sagt, er at de vil kreve at en ny bro må gå 7,5 meter over jernbanesporet, mens den gamle som er mellom 6 og 6,5 meter, kan aksepteres, hevder Gunnar E. Nøding.

Det har ikke lyktes Fædrelandsvennen å få noen i Jernbaneverket til å kommentere hva de egentlig har sagt om spørsmålet.

Økonomiske interesser

Asbjørn Heieraas karakteriserer Rom Eiendoms broalternativ som å være et rent partsinnlegg. Han viser til at selskapet som er NSBs eiendomsselskap, har stor økonomisk egeninteresse av at ikke andre alternativer blir valgt.

– Jeg kan godt forstå at Rom Eiendom argumenter for sitt alternativ. Andre traséalternativer vil gjøre at selskapet ikke kan bygge kontorbygg og leiligheter på eiendommen sin rundt jernbaneområdet, sier Asbjørn Heieraas.

Gunnar E. Nøding tilbakeviser at de har en skjult agenda, og viser til at de er et statlig eid selskap med et klart samfunnsansvar for å utvikle kollektivknutepunkt. Han sier at en fortetning med arbeidsplasser tett inntil jernbane— og rutebilstasjon vil være fremtidsrettet og bidra til at flere kan reise kollektivt. Han mener Statens vegvesen ikke kan komme utenom å utrede bruk av gamlebroa.