KRISTIANSAND: Ved Hellemyr skole er foreldre bekymret etter at trafikken forbi har økt med 35–40 prosent, rundt tusen biler i døgnet, etter at lyskrysset ble stengt. De vil ha lyskrysset på E 39 tilbake, eventuelt rundkjøring.

— Det planlegges å bygge toplanskryss på stedet om ca. fem år. Bygging av rundkjøring nå vil derfor være helt uaktuelt med dette tidsperspektivet, skriver avdelingsdirektør Johan Mjaaland fra Statens vegvesen i brev til Kristiansand kommune.

Prøveordning

Lyssignalet ved Breimyrkrysset ble montert i 2002, som følge av noen stygge ulykker på stedet. Men det ble dessverre ingen suksess, snarere en flaskehals, ettersom køene ble lengre og lengre.

Da lyset ble slukket sist sommer var det tenkt som en prøveordning mens det bygges kollektivfelt på strekningen Rige-Breimyrkrysset. Ifølge veivesenet har ikke effekten latt vente på seg, trafikken har fått en helt annen flyt i rushet.

Torsdag skal byutviklingsstyret avgi sin uttalelse til veivesenets forslag. Byingeniøren innstiller på at politikerne samtykker, men ikke uten forbehold:

Krever 40-sone

Kommunen forutsetter at veivesenet prioriterer etablering av toplanskryss innen fem år i sine budsjettframlegg til Samferdselsdepartementet og Stortinget.

Sikten må utbedres langs gang-/sykkelvei ved Hellemyr skole, det må etableres fartshumper både der og ved gangfeltene i Breimyråsen og ved Eigevannet. I tillegg krever byingeniøren at fartsgrensen senkes til 40 km/t, mot 50 km/t i dag.

Bilister som før brukte Breimyrkrysset må i dag kjøre to kilometer ekstra, forbi Hellemyr skole til rundkjøringen ved Kartheia.