STAVANGER: Pendlere på Bergensbanen og Dovrebanen kan få flere senger å boltre seg i. Saken er vanskelig for Samferdselsdepartementet, skriver Aftenbladet.no.

— Togturen til Oslo er for lang til å sitte oppe hele natta, sier Jan Henrik Dikkanen som er på vei inn i sovekupéen etter å ha brukt dagen til jobbmøter i Stavanger.

Han er overrasket over at NSB vil fjerne sovevognene mellom Stavanger og Oslo.

— Dette er en meget behagelig måte å reise på. Det er gull verdt å komme fram utvilt neste dag. NSB burde heller utvide enn å legge ned tilbudet. Hvis tilbudet om sovekupé forsvinner, blir fly alternativet for meg og andre, sier Dikkanen før han flater ut i køya med en bok.

I januar sendte NSB brev til samferdselsdepartementet hvor de ba om tillatelse til å kvitte seg med sovekupeene på Sørlandsbanen. Svaret fra departementet er ventet like etter påske. Dersom NSB får det som de vil, forsvinner sovekupeene på Sørlandsbanen i desember. Kupeene blir flyttet til Bergensbanen eller Dovrebanen, hvor de reisende får flere sengeplasser å boltre seg i, mens nattpendlere mellom Stavanger og Oslo må sove sittende.

— Det er flere som benytter seg av sovekupeene på disse banene, sier markedsansvarlig på Sørlandsbanen, Dag Brekkan, til Aftenbladet.

Flere avganger

Årsaken til at NSB ønsker å kvitte seg med sovekupeene på strekningen Stavanger-Oslo er ifølge Brekkan et ønske om en ny rutemodell med hyppigere avganger.

— Vi ser at det er et behov for å øke antallet daglige avganger på strekningen. Kundene våre etterspør dette. I brevet til samferdselsdepartementet foreslår vi å øke antallet avganger mellom Stavanger og Oslo fra fire til seks. Og på fredagene fra fem til seks, sier Brekkan.

Det samme gjelder fra Oslo til Stavanger, bortsett fra fredag. Her foreslår NSB å øke fra fem til sju avganger.

Får selskapet gehør fra samferdselsdepartementet, vil Stavanger-Oslo bli den mest trafikkerte langdistansestrekningen på skinner mellom to storbyer i Norge. I dag har Dovrebanen og Bergensbanen til sammenligning henholdsvis fire og fem avganger mellom Bergen - Oslo og Trondheim - Oslo.

Vil vurdere priskutt

— Hvorfor må dere kvittet dere med sovekupeene?

— Fordi det er for dyrt å opprettholde et tilbud med sengeplasser nattestid, samtidig som vi øker antallet avganger på dagtid, sier Brekkan.

— Men dere skal jo fortsatt kjøre på natta?

— Det stemmer, men skal vi opprettholde tilbudet om sovekupeer, må vi operere med to ulike togsett på lokomotivene våre. Det koster penger. Penger vi ikke har, sier Brekkan.

Konduktør Morten Knudsen sa før avgang i går at det vanligvis er godt belegg på sovekupéene. I går var det fullt, og dagen før var det 3 ledige kupéer.

— Mitt inntrykk er at belegget har økt på i det siste, sier han mens han sjekker inn passasjerene.

Ved å kvitte seg med to togsett med til sammen 60 sengeplasser, vil det bli bedre plass til reisende i vanlige kupeer.

— Dersom det medfører økning i passasjerer, vil vi vurdere å kutte prisene, lover markedssjefen.

I dag er det 140 sitteplasser og 60 senger på nattoget på Sørlandsbanen. Gjennomsnittlig belegg er 120 i sittevognene og 35 i sovekupeene.

— Det er for få som benytter seg av sengene i dag, det er med å spille inn på ønsket om en forandring, sier Brekkan.

NSBs forslag om endringer får støtte fra fylkesordførerne i Rogaland, Agder og Telemark.

— Det gjør at jeg har tro på støtte fra samferdselsdepartementet. De bruker å lytte til fylkene, sier Brekkan.

Men ikke alle er like positive til NSBs endringsforslag. I forrige uke sendte Norsk Jernbaneforbund brev til samferdselsminister Marit Arnstad (Sp), hvor de uttrykker sin bekymring over at sovekupeene kan forsvinne.

— NSB er forpliktet til å opprettholde et tilbud, fordi staten betaler selskapet penger for å tilby reisende sengeplasser, sier leder av Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg, til Aftenbladet.

— Men det foreslås flere avganger.

— Ja, og det er bra. Men så lenge vi ikke har høyhastighetstog mellom de store byene, er det viktig at det finnes et godt tilbud for dem som prioriterer bane foran fly. Å sitte åtte timer på tog er ikke særlig attraktivt. Sovekupeer er en god mellomløsning, påpeker Brunborg.

I tenkeboksen

Tilbudet som i dag gjelder på Sørlandsbanen er framforhandlet av NSB og samferdselsdepartementet. Kontrakten gjelder fra 2012 til 2017, men endringer kan skje i løpet av kontraktsperioden så sant det ikke går ut over de økonomiske rammene.

— Vi registrerer at både NSB og fylkeskommunene ønsker å endre på dagens tilbud, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, Geir Pollestad (Sp), til Aftenbladet.

Han understreker at departementet ennå ikke har tatt stilling til om de vil støtte en eventuell nedleggelse av sovekupeer på Sørlandsbanen.

— Vi ønsker i utgangspunktet å ha sovekupeer på alle langdistansestrekningene våre, så det sitter langt inne å avvikle et slikt tilbud. Sovekupeer er en reell konkurrent til fly for mange reisende. Tilbudet er det nærmeste vi kommer lyntog i Norge, sier Pollestad og peker med dette på sakens dilemma.

Fot Jan Henrik Dikkanen sover godt på nattoget mellom Stavanger og Oslo. Han synes det godt å våkne opp utvilt i Oslo etter en lang jobbdag i Stavanger. Hvis sengene fjernes, blir alternativet fly for mange, tror han.