RIO DE JANEIRO: I landet med 200 millioner innbyggere ligger Norge bokstavlig talt langt framme på tungen.

— Spør du en taxisjåfør hva de vet om Norge, så er svaret "bacalhau da Noruega", forteller Johnny Håberg, fiskeriutsending for Norges sjømatråd i Brasil.

Visekonsulen fra Voiebyen i Kristiansand viser fram den rikholdige fiskedisken ved et av de store supermarkedene i Rio de Janeiro.

"Ferrari" på menyen

Det er et paradoks. Man må langt vekk fra Norge for å lære hvordan norsk bacalao skal serveres.

— Den originale bacalaoen kommer fra Norge, den smaker best og skiver seg perfekt. Men hvorfor er det ingen norske restauranter her nede, utbryter kunde Vera Valeska overfor Fædrelandsvennen.

Ingen er mer umettelige på bacalao enn brasilianerne. I fjor fortærte de fisk for 1,1 milliard kroner, 28.000 tonn, nesten en tredel av hele klippfiskeksporten fra Norge.

— Bacalao er en sterk og viktig del av matkulturen i Brasil, som stammer fra portugiserne. Men det er et kostbart produkt, 20-30 prosent dyrere enn indrefilet. Alle sier de vil spise mer, men det kommer an på prisen, forklarer Johnny Håberg.

MYE PÅ FARTEN: Han er blant de ytterst få nordmenn i Brasil som ikke jobber i offshorenæringen. - Som min mor sier: Du som ikke likte fisk da du var liten, smiler Johnny Håberg fra Klipperveien i Voiebyen. Nå er det klippfisk for alle pengene for diplomaten i Rio. Foto: Tore André Baardsen

Bacalao av torsk koster rundt 120 kroner kiloen på supermarkedet, mens sei, lange og brosme er noe billigere. Snittlønnen i Brasil ligger på rundt 5000–6000 kroner måneden.

— Dette er ferrarien i matmarkedet, noe du tar deg råd til, og da er vi avhengig av god økonomi blant folk. Akkurat nå ligger Brasil litt på vippen. Får vi økonomisk vekst, merker vi det på salget, sier han.

10 mill. i markedsføring

Den saltede og tørkede fisken ble introdusert for brasilianerne tilbake i 1842, som høytidsmat. I tråd med katolsk tradisjon var nemlig rødt kjøtt forbudt på enkelte merkedager.

— Til jul og påske spiser alle brasilianere bacalao, og så spiser man litt innimellom. Vår jobb er å skape flere festlige anledninger for bacalao, forteller Johnny Håberg.

Etter nedgang i eksporten fra toppåret 2010 bruker han nå markedsføringsbudsjettet på 12,5 millioner kroner målrettet:

Denne helga er det morsdag, farsdag følger til høsten, og nå er det bestilt avisannonser og butikkplakater for å skape nye tradisjoner av "bacalhau da Noruega".

Før påske lanserte sjømatrådet en kokebok med 500 bacalaooppskrifter, i samarbeid med Portugals mest kjente kokk.

Kjøtt og kinesere

Tross bacalhautradisjonen er brasilianerne utvilsomt et kjøttetende folkeslag.

— Kjøtt er veldig rimelig her. Vi konkurrerer ikke først og fremst mot annen fisk, men kjøtt, opplyser fiskeriutsendingen.

STERK KONKURRENT: Ferdig revet og utvannet blir kinesisk og portugisisk frossenfisk en stadig sterkere konkurrent til norsk klippfisk. For ti år siden kom 90 prosent av klippfisken til Brasil fra Norge. I dag er 60 prosent fra Norge, 20 prosent fra Portugal og 20 prosent fra Kina. Foto: Tore André Baardsen

Som på "alle" andre markeder er kineserne på hugget her også. Med billig arbeidskraft river de fisken i biter og pakker den serveringsklar i plast. De norske eksportørene har foreløpig ikke maktet å besvare denne offensiven.

90 prosent av norsk klippfisk produseres i Ålesund. I første kvartal ble det eksportert for 745 millioner, ned 16 prosent (137 mill.) fra i fjor.

— Familiebedrifter i Ålesund har hatt et forhold til agentene i Brasil gjennom generasjoner. Her nede er det ikke slik at man automatisk stoler på folk, man må gjøre seg fortjent til tillit, påpeker Håberg.

- Har ingen fallskjerm

Norges fiskeriutsending har diplomatstatus, kontoret ligger ved det norske Generalkonsulatet.

NORSK-BRASILIANSK FAMILIE: - Jeg er blitt veldig glad i Rio, og kan gjerne bo her resten av livet, sier Johnny Håberg, fotografert utenfor boligkomplekset i det fornemme strøket Alto Leblon med kona Marcia, som er carioca (født i Rio), barna Gabriela (3) og John Carlos (6). Boligprisene har tatt av i storbyen, en middelsstor leilighet i dette strøket – i åsen bakenfor den kjente stranden Ipanema – koster rundt 10 millioner kroner. Foto: Tore André Baardsen

— Det er mange praktiske fordeler; det gir status og åpner en del dører slik at vi får tilgang på folk. Og juridisk sett bor jeg i Kristiansand, forteller 41-åringen, som er lillebror til Sten Glenn Håberg, notorisk goalgetter da han "fisket" i Start-angrepet på 80- og 90-tallet.

Håberg traff kona si på ferie i Rio i 2000. Da muligheten bød seg valgte han i 2010 å fratre stillingen som direktør for Omnicom Media Group Norge, med 80 ansatte og 1,5 milliarder i omsetning. Engasjementet er femårig, uten mulighet for forlengelse.

— Sommeren 2015 vet vi ikke hva som skjer. Jeg har ingen fallskjerm, smiler han.

Derfor heter det klippfisk

Klippfisk er fisk, oftest torsk, som først blir saltet i kar i to uker, da vil den lake seg. Etterpå stables den med salt mellom lagene og ligger tørt slik at laken renner av. Etter to uker er den saltmoden, og ferdig saltet fisk blir så tørket i en tørketunnel eller i et tørkekammer.

TORSK FRA NORGE: Slik serveres grillet bacalao på restaurant i Rio de Janeiro. Foto: Tore André Baardsen

Inntil 1960-tallet foregikk tørkingen på klippene, derav navnet klippfisk. Før man bruker klippfisken, må den vannes ut. Klippfisken kjøpes hel eller i serveringsbiter, tørr eller ferdig utvannet. Det heter seg at den portugisiske husmoren skal kunne like mange klippfiskoppskrifter som året har dager.

Den første klippfisklasten gikk fra Norge med gallionen «Den forgylte klippfisk» i 1692, og bacalao er ganske enkelt det spanske ordet for torsk. (Kilde: Norges sjømatråd/godfisk.no)