KRISTIANSAND: — Det er ingen vei utenom, hevder den erfarne Venstre-gruppelederen overfor fvn.no.

Onsdag skrev Fædrelandsvennen at Kristiansand kommune, for å løse rushtidsfloken, kan måtte velge å innføre tidsdifferensiert bompengeinnkreving – for eksempel dobbel pris i tidsrommet 07.00–09.00. Kommuneadministrasjonen jobber nå på spreng med å forberede en sak til formannskapet 16. mai, men allerede i onsdagens formannskap ble det mumlet litt om rushtidsspøkelset i pausene.

Det skjer etter at Kristiansand og Vest-Agder sist torsdag fikk beskjed om at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) ikke er fornøyd med innsatsen. Dermed holdes 60 millioner kroner i belønningsmidler tilbake, det er gitt ny frist til 1. juni for å komme opp med nye, restriktive trafikktiltak.

— For en del mennesker vil den oppleves urettferdig, de må kanskje levere i barnehagen på andre siden av bommen. Det dilemmaet ser vi, derfor må vi finne en ordning som er mest mulig skånsom, sier Dag Vige.

Kristiansand kan få en tilnærmet blåkopi av ordningen i Trondheim. Der er prisen per passering (med bombrikke) 16 kroner i tidsrommet 07.00–09.00 og 15.00–17.00, åtte kroner resten av døgnet. I Kristiansand er prisen i dag 10,50 kroner hele døgnet (med maks rabatt).

— Det behøver ikke bli så kolossalt dyrt, men det må være en signaleffekt som forteller befolkningen at de må tenke miljøvennlig transport, sier Vige.

Både ordfører Arvid Grundekjøn (H) og varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) uttalte til Fædrelandsvennen at man nå må se på saken på nytt, ettersom de mener forutsetningene for belønningsavtalen nå er endret.

I Ap vegret man seg onsdag for å ta ordet rushtidsavgift i sin munn.

— Politikk er det muliges kunst. Vi må finne en form for restriktive tiltak, ja, men hva løsningen blir er altfor tidlig å si. Den må vi finne i fellesskap, mener formannskapsmedlem Terje Næss.

Kristiansand risikerer også å stå utenfor det gode selskap når 13 milliarder kroner skal deles ut i såkalte bypakker i den påfølgende tiårsperioden.