— Dette er en pris vi setter veldig høyt. Den er en anerkjennelse for at vi har maktet å bygge et produkt som er i verdensklasse, sier salgssjef Sigmund Kroslid i Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk.Det er nemlig Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk og Kvina verft som har bygget det nye forskningsfartøyet.«G. O. Sars» konkurrerte mot alle skip som er bygget i Norge de siste to årene. Det var næringsminister Ansgar Gabrielsen som delte ut prisen tirsdag formiddag.Prisen deles ut for sjuende gang, og det er Nordens største maritime fagblad, Skipsrevyen som kårer vinneren. Forrige gang ble prisen delt ut til «The World». - Vi har mottatt forslag til kandidater fra våre lesere. Deretter har vi hatt en jury som har bestemt vinneren, forklarer juryformann og redaktør i Skipsrevyen Asle Strønen.Juryformannen mener «G. O. Sars» er et skip som vekker internasjonal oppmerksomhet, på grunn av graden av automatikk, miljøvennlighet men ikke minst fordi det er så stillegående. «G. O. Sars» karakterieres som verdens mest stillegående fartøy. - Skipet er uhyre avansert, og Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk ligger i forkant på verdensbasis når det gjelder å bygge avanserte skip, sier Strønen.Det nye vidunderskipet, som skal brukes av Havforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen er for tiden til utstilling under messen Nor-Shipping på Lillestrøm. Skipet ble døpt av H. M. Dronning Sonja 7. mai, og skal testes ut fram til de første forskningstoktene tar til 1. august.tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no